Průzkum: Firmy se během krize přeorientovaly na okolní země, teď plánují expanzi

České malé a střední podniky se během pandemie koronaviru ve vývozu přeorientovaly na okolní země, nyní plánují expanzi na další trhy. Ukázal to exportní průzkum, který v květnu uskutečnila výzkumná agentura Ipsos na vzorku 300 firem. Do Evropské unie podle něj vyváží své zboží 97 procent dotazovaných společností.

"V souvislosti s minimalizací rizik a opatřeními proti pandemii došlo proti roku 2019 k poklesu oblastí i zemí, do kterých firmy v roce 2020 exportovaly. Skvělou zprávou z průzkumu však je, že firmy vyjádřily velkou chuť rozvíjet, ruku v ruce s rozvolňováním, exportní příležitosti. Celých 42 procent firem respondentů průzkumu vidí v době po pandemii příležitost v růstu na stávajících zahraničních trzích a hned třetina chce expandovat na nová teritoria," řekl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Za největší těžkosti spojené s exportem uváděly firmy rostoucí ceny a náklady. Hned 38 procent dotazovaných označilo za klíčový problém zvýšenou cenu dopravy, v těsném závěsu pak 35 procent zmínilo jako překážku vývozu rostoucí náklady na výrobu, konkrétně strmý růst cen surovin a materiálů.