SOS: Lidé nemají kde reklamovat zboží z předváděcích akcí

Lidé, kteří nakupují různé výrobky na předváděcích akcích, toto zboží často nemohou reklamovat či vrátit, jelikož nelze dohledat sídlo prodejce. Vyplývá to ze zkušeností pracovníků poradny Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Sdružení nedávno zahájilo rozsáhlou informační kampaň, pomocí které zejména starší lidi upozorňuje na rizika při nákupu zboží na předváděcích akcích, které je zpravidla předražené a má pochybnou kvalitu. Právník SOS Miroslav Huml zmínil jako příklad společnost z Mělníka, která se na předváděcí akce specializuje. "Z Mělníka se přesunula do obce Hoštka v okrese Litoměřice, kde si jako provozovnu zvolila na adrese Labské Vinice 9E dřevěnou boudu, primárně sloužící patrně k uskladnění nářadí," podotkl Huml, podle kterého na takovou adresu lze jen s velkými obtížemi doručit písemnosti. "Z tohoto důvodu se pro spotřebitele stává touto cestou prakticky nemožné odstoupit ve lhůtě 14 dnů od kupní smlouvy. Stejně tak nemožné je domoci se reklamace," upozornil Huml.

Naději nespokojených zákazníkům dávají datové schránky, které si musí zřídit každý podnikatel. Pokud do 30 dnů není reklamace vyřízena, lze postupovat jako by šlo o vadu neodstranitelnou a kupující má právo odstoupit od smlouvy. Předváděcí akce mají v Česku špatnou pověst, přesto je v hojném počtu navštěvují zejména lidé důchodového věku.