Co připomíná Mezinárodní den spotřebitelů?

Mezinárodní den spotřebitelů není sice zmíněn v kalendáři a jeho tradice letos dosáhla teprve svých patnáctin. Nicméně ve zrychlujícím se globálním světě, kde se stále více nakupuje přes internet, prudce roste i význam spotřebitelských práv.

Mezinárodní den spotřebitelů připomíná podporu a ochranu spotřebitelských práv, ať už jde o přístup ke zboží a službám, bezpečnost, informace, zastoupení, nápravu, vzdělávání spotřebitelů anebo také o zdravé životní prostředí. Od roku 1983 patří spotřebitelům 15. březen, kdy se jen více zviditelňuje celoroční činnost spotřebitelských organizací a popularizují platné normy, zaměřené na ochranu spotřebitelů. V rámci Evropské unie nad tímto dnem převzala záštitu Evropská komise, která se už delší dobu snaží o různé, někdy vítané a někdy sporné regulační zásahy, které by měly více sjednotit pravidla na jednotném trhu. Podle Jana Mišurce ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky tyto snahy mají svůj důvod: "Když se podíváte na stejné obchodní řetězce v České republice a třeba v Rakousku nebo v Německu, často se stává, že zboží není opravdu až tak kvalitní, jak nabízí tyto řetězce ve své domovské zemi."

Sdružení obrany spotřebitelů s výmluvnou zkratkou SOS můžete upozornit třeba i na závadné potraviny nebo jiné zdraví ohrožující výrobky, kde je ale kompetentní autoritativně zasáhnout hlavně hygienik, Státní veterinární správa a podobně. Sdružení však nabízí na vlastních internetových stránkách i ve spolupráci s dalšími médii – včetně Českého rozhlasu – například spotřebitelské testy.

"Nás spíš trápí takové ty nekalé praktiky, nekalá reklama nebo těžko vymahatelná reklamace zboží a podobně," vysvětluje dále Jan Mišurec a uvádí jeden z možných příkladů: "Uvítali jsme to, že byla například uzákoněna dvouletá záruční lhůta, kdy se stále stává, že lidé o tom ne vždy vědí nebo je prodejce informuje špatně, kdy je informuje třeba o půlroční záruční lhůtě... Stává se to hlavně při nákupu přes internet, kdy prodejci nenabízejí tuto zákonnou dvouletou reklamační lhůtu, ale nabízejí třeba zkrácenou lhůtu na dobu toho půl roku, čímž samozřejmě porušují zákon."

A právě spotřebitelské organizace v takových případech nabízejí lidem radu – i právní pomoc. Jedna z těchto služeb se v současnosti zaměřuje speciálně na cizince, kterým se ještě stále v České republice může stát, že se stanou obětí diskriminace, jak Jan Mišurec nazývá to, že někdy jsou cizincům za stejné služby účtovány jiné, vyšší ceny, než domácím spotřebitelům: "Proto jsme nově zavedli antidiskriminační linku s telefonním číslem 222-762-222 právě pro cizince, kteří nám mohou zavolat, mohou nám nechat svůj vzkaz, pokud se s podobnou diskriminací setkají."