Velkým agenturám se nelíbí internetové volební průzkumy SANEP

Velkým agenturám, které se v České republice zabývají průzkumy veřejného mínění, se nezdá způsob, jak odpovědi na své otázky týkající se politiky a předvolebních nálad občanů získává Středisko analýz a empirických výzkumů SANEP. Výzkum totiž provádí jen na internetu a například podle Jana Tučka, předsedy Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR), tak rozhodně nezískává odpovědi od reprezentativního vzorku populace. "To je spíš anketa, není to výzkum," míní Tuček, který připomněl, že internet v ČR používá jen přibližně polovina obyvatel. Nejsou tak podle něj jasné informace o struktuře vzorku občanů, se kterými agentura pracuje. SANEP se zmiňuje o skupině, odborně zvané panel, asi 150.000 registrovaných uživatelů internetu, z nichž vybírá respondenty. "Zajímalo by mne, jestli je někdy viděli. Tam se může osmiletý kluk tvářit jako šedesátiletá babička," řekl ČTK Tuček. Při tvorbě politických výzkumů podle Tučka záleží i na věkové struktuře voličů a starší lidé, neuvyklí práci s počítači, jsou v internetových průzkumech zastoupeni daleko méně než v běžné populaci.

Ředitel SANEP Oldřich Zajíc podobná obvinění odmítá s tím, že jsou výrazem myšlení starého deset let. "Dneska je pokrytí (internetem) celospolečenské. My jasně udáváme parametry a jsou to reprezentativní vzorky," reagoval na Tučkovy námitky Zajíc. "Jestli někdo má internet, auto nebo myčku nádobí, to není podstatné. Musíte zajistit reprezentativní obraz země," vysvětlil.

Podobnými výhradami jako šéf sdružení SIMAR se ale netají ani Jan Herzmann z agentury Factum Invenio. "Já o tom mluvím od té doby, co SANEP své výsledky začal zveřejňovat," podotkl. Také Herzmann zdůraznil, že "internetová populace" zdaleka nepokrývá celé obyvatelstvo ČR. Nemá námitky proti výzkumům, které se například internetu či moderních technologií týkají. "Velikost jejich panelu ale prostě nemůže odstranit to, čemu se ve statistice říká nevýběrová chyba. Tedy chyba, kterou nelze odstranit libovolným způsobem výběru," myslí si. "Lidé, kteří nepoužívají internet, mají trošku jiné názory, v politice dokonce o hodně, než lidé, kteří jsou k internetu připojení," míní Herzmann. Výsledky podobných na internetu provedených průzkumů tak podle něj nadměrně preferují pravicové či liberální strany. "Svého času například SNK-ED byla strana, která měla v internetových hlasováních obrovskou podporu, ale v reálu to tak zdaleka nebylo," vysvětlil sociolog.

Autor: Peter Gabaľ