Vysílání rozhlasových stanic obohatily minutové hry
Český rozhlas zavádí do vysílání u nás zcela nový formát minutových rozhlasových her. V nejbližších týdnech je bude uvádět 15 stanic a budeje zařazovat mezi obvyklé příspěvky a pořady. Také na Radiu Praha některé uslyšíte. S podrobnostmi nás teď seznámí dramaturgyně projektu Kateřina Rathouská. Ptal se jí kolega Vilém Faltýnek.
"Já jsem se před lety zúčastnila dramaworkshopu EBU v Oslo, kde jsem právě slyšela některé tyhle krátké hry. zejména se tomu věnuje Deutschland Radio Kultur, tam vysílají hry tuším že do 52 sekund. Tímto modelem jsem se tedy inspirovala a pokusila jsem se ho převést do českých podmínek."
Kteří naši autoři se do tohoto experimentálního formátu jako první odvážlivci pustili?
"Úplně první byl spisovatel Miloš Urban, toho jsem ani nemusela moc přemlouvat, ten si to chtěl zkusit. Potom jsou tam někteří zavedení dramatici jako Daniela Fischerová nebo David Drábek. Objevila se tam ale taky překvapivá jména, například politický komentátor Jindřich Šídlo napsal tři hry a filmový režisér a scénárista Robert Sedláček napsal a režíroval devět her. Pro toho Roberta to byla v podstatě první spolupráce s Českým rozhlasem."
Může tedy ten formát minutových her přivést do rozhlasu i nové autory?"Rozhodně! Většina našich autorů jsou noví lidé. Já také často oslovuji dramaturgy z divadel. Třeba Dora Viceníková, která pracuje v brněnské Redutě, napsala 6 her a myslím, že příští rok opět něco napíše a opět od ní něco natočíme."
Tíhnou autoři na té malé ploše k nějakému žánru nebo k nějakým námětům?
"Myslím, že se to nedá úplně zobecnit, i když je pravda, že v poslední době se nejčastěji snaží zpracovávat situace z každodenního života, ať už je to dejme tomu nějaký konflikt a manželkou nebo s dítětem... Ale například Miloš Urban psal hry, které měly absurdní základ, dokonce napsal jednu až hororovou hru. Taky někdo tíhne k větší stylizaci, někdo to zase chce mít víc autentické, čili potom i ve zpracování se to liší."
Kolik her je k dnešnímu dni natočeno?
"Já to číslo neznám úplně přesně, protože dost intenzivně natáčí i Český rozhlas Brno. Tam je dramaturgyně Hana Hložková, která mi s tím hodně pomáhá. Ale řekla bych, že je to tak kolem sto dvaceti."