Aero Vodochody

Aero Vodochody

Tentokrát se Zdeněk Vališ zaměřil na problematiku největší české zbrojovky Aera Vodochody.

Problematika největší české zbrojovky Aera Vodochody se stává pro vládu permanentní noční můrou. Někdejší největší světový výrobce cvičných proudových letadel vykazuje už řadu let finanční ukazatele, které by každý jiný podnik dávno poslaly do konkursu. V sázce přitom není jen osud podniku a dvou stovek jeho subdodavatelů, ale i pěkná díra do státního rozpočtu. Na finanční zdroje Aera totiž vydala vláda v letech 1997 a 1998 garance, a tak pád gigantu by znamenal pro státní kasu neplánovaný výdaj ve výši několika set miliónů dolarů. Stejně jako pro řadu jiných českých podniků, také pro Aero představoval tvrdou ránu rozpad trhů bývalé RVHP. Záchranné lano hodila Aeru nejprve vláda Václava Klause, když objednala pro českou armádu více než 70 kusů nového bitevního letounu L-159 Alca. Vláda Josefa Tošovského pak vybrala Aeru za strategického partnera americký Boeing. Od něj se mimo jiné očekávalo, že dodá pro nová letadla nejmodernější elektronické vybavení. Výsledkem měl být stroj špičkových světových parametrů, jednička v kategorii lehkých podzvukových bitevníků, určených nejen k podpoře pozemních vojsk ze vzduchu, ale schopných ničit rovněž letecké cíle. Dnešní realita je někdejším představám dosti vzdálená. Dodávka objednaných letadel dusí armádní rozpočet. Mimo jiné kvůli podmínkám dojednaného kontraktu. Původně měla armáda za 72 strojů zaplatit necelých 30 miliard korun. Do této chvíle ale vzrostla cena zakázky na 50 miliard. Armáda už byla nucena zaplatit 90 procent zakázky a přitom jí dodnes bylo dodáno jen 26 letadel, přičemž řada z nich není z různých příčin provozuschopných. Ostře je dnes také kritizována smlouva z firmou Boeing a premiér Miloš Zeman nešetří v této souvislosti ani americký management Aera.

"Američané jsou na jedné straně minoritní akcionáři, ale smlouva - mimochodem velmi nevýhodná smlouva, která byla za předchozí vlády uzavřena - dává americkému managementu tři z pěti míst v celkovém managementu. To by samo o sobě ještě nevadilo, kdyby ten management byl schopný. Bohužel není."

Podle Zemana nedokázal management jednak zajistit kvalitní dodávky české armádě. Dodací lhůty se prodlužují a na letadlech jsou časté závady, způsobené převážně dovezenými komponenty z Boeingu. Jednak nedokázal management včlenit Aero Vodochody do obchodní sítě Boeingu. A sama americká firma se chová k Aeru jako kdyby nebyla jeho spoluvlastníkem. Premiérovi přitom také vadí, že management Boeingu má v Aeru kontrolu a zároveň nenese žádné riziko. To je pokryto státními garancemi.

"Ta smlouva na jedné straně předpokládá záruku české vlády ve výši 30 miliard korun, na druhé straně předpokládá záruku firmy Boeing ve výši deseti tisíc dolarů. Opakuji ještě jednou deseti tisíc dolarů. Nehledě na to, že ve smlouvě nebylo ošetřeno kursové riziko."

armádu. To, že Aero by letos mělo poprvé po letech dosáhnout zisku, je zásluha druhé části výrobního programu, tedy úspěšný dopravní letoun pro 8-10 osob AE-270 a výborná spolupráce s americkou firmou Sikorsky při výrobě vrtulníků. Vstup britského koncernu do Aera má ale jeden háček. BAE Systems je totiž jediná firma, která vzešla z tendru na dodávku nadzvukových stíhaček pro českou armádu a svou pomoc Aeru v podstatě podmiňuje podepsáním kontraktu na nákup 36 stíhaček v hodnotě 75 miliard korun. Konečné rozhodnutí o nákupu musí samozřejmě učinit vláda. Na ní teď záleží, zda převezme odpovědnost za největší kontrakt v historii České republiky. Noční můrou vlády tedy zřejmě nejsou jen bitevníky L-159, ale letadla vůbec.

Aero Vodochody
O všech výhradách k působení Boeingu v Aeru Vodochody jednal premiér Zeman s nejvyššími představiteli firmy během své nedávné návštěvy ve Spojených státech. Americká firma má podle smlouvy - pokud nedojde k její změně - zajištěnu v Aeru manažérskou kontrolu do roku 2008. Tlak na ní ale možná zesílí poté, co o vstup do Aera projevil zájem britský koncern BAE Systems. Tato společnost by mohla v současné době koupit od českého státu maximálně 14 procent akcií. Podle zákona totiž musí mít stát ve firmě, která prodává zbraně, majoritu. A 35 procent akcií už vlastní Boeing. Britský koncern nabízí Aeru kooperaci na řadě programů z oblasti leteckého a obranného průmyslu. Podle představitelů koncernu by český podnik neměl být životně závislý jen na produkci bitevníků L-159. Ty dnes tvoří plnou polovinu výrobního programu Aera a zatím mají pouze jednoho odběratele - českou