Ani vlajky místo reklam odstraňování billboardů nezabrání

Foto: ČTK

Dálnice v Česku v těchto dnech lemují stovky billboardů oblepených státní vlajkou. Majitelé poutačů se i tímto způsobem brání proti novému zákonu, který jim nařizuje jejich odstranění. A to do prvního září. K tomuto datu by podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy mělo postupně zmizet na tři tisíce billboardů ze zhruba 25 tisíc, které jsou v Česku.

O nebezpečnosti billboardů a různých poutačů kolem silnic se diskutuje už řadu let. Dopravní odborníci upozorňují, že strhávají pozornost řidičů a při srážce jsou velmi nebezpečné. Také ministerstvo dopravy dlouhodobě obhajuje jejich odstranění zvyšováním bezpečnosti na silnicích.

"Každá reklama, která odvádí pozornost, nebo cokoliv, co odvádí pozornost řidiče od řízení, je škodlivé," uvedl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

Zákon, který zakazuje umísťování billboardů do 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic prvních tříd, je v platnosti od roku 2012. Kvůli obavě z možných sporů s provozovateli venkovní reklamy ale zákon ponechal na odstranění poutačů přechodné pětileté období. A to končí 1. září. Provozovatelé billboardů se netají tím, že se chtějí proti jejich odstraňování bránit. Také proto billboardy kolem dálnic zaplavily české vlajky.

"My touto vlajkou v podstatě splníme požadavek zákona. Už to podle našeho výkladu není v tuto chvíli reklamní plocha, protože neinzeruje," vysvětlil Lukáš Váňa, mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch.

I navzdory kampani zákon platí

Dan Ťok,  foto: ČTK
Zákon však začne platit i navzdory této kampani. Podle právníků vyobrazení státních vlajek odstranění billboardů nijak neovlivní. Podle ministerstva dopravy naopak vyobrazení zástavy usnadní identifikaci poutačů, které se mají odstranit. Ministerstvo očekává, že většina provozovatelů poutače do 1. září odstraní sama. Pokud se tak nestane, Ředitelství silnic a dálnic je začne odstraňovat.

"Máme 15 dní na to, abychom reklamní zařízení zakryli a potom je odstranili," upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl s tím, že náklady na likvidaci budou správci silnic vymáhat po majitelích poutačů nebo pozemků, na kterých stojí. Podle ministerstva dopravy může odstraňování reklamních poutačů trvat řádově měsíce.

Norma zasahuje do práva na podnikání

 Václav Chaloupek,  foto: Martin Vlček,  Senát
Situaci může také ovlivnit stížnost 17 senátorů podaná na Ústavní soud napadající novelu příslušného zákona. Podle členů horní komory zákon zasahuje do práva na podnikání a porušuje principy právní jistoty. Za skupinu senátorů jedná Václav Chaloupek z hnutí Občané patrioti.

"Firmy mají už další smlouvy na pronájem. Najednou v krátké době zařízení, které mají povolené a instalovali je v domnění, že to bude na určitou dobu platit, musí na vlastní náklady odstranit. Dochází vlastně k tomu, že najednou je všechno jinak," uvedl Chaloupek.

Podle senátorů se dá zvýšení bezpečnosti silničního provozu dosáhnout i jinými metodami než plošným řešením. Třeba odstraněním nepovolených reklamních ploch.