Ekonomický přehled týdne
Koalice se dohodla na zrušení druhého penzijního pilíře k lednu 2016. Rozhodla se tak na doporučení odborné komise pro důchodovou reformu. Ministryně práce Michaela Marksová z ČSSD rozhodnutí vítá.
"Byl nastaven pro lidi, kteří jsou mladí a kteří mají střední a vyšší příjmy. Pro ostatní byl velmi nevýhodný. Aby se to penzijním fondům vyplatilo, muselo by se přihlásit minimálně půl miliónu lidí."
Možnost vstoupit do druhého pilíře využilo jen 83.000 lidí. Lidé dostanou peníze, které do druhého pilíře vložili, zpět. Pro penzijní firmy to však bude znamenat zmařenou investici v řádu několika stovek milionů korun. Je otázkou, zda se budou domáhat kompenzace od státu. Více tiskový mluvčí Asociace penzijních společností České republiky Jan Sedláček:
"Důležité bude, jestli proběhnou nějaké změny u třetího pilíře penzijního připojištění a jaké budou. Jde o to, aby se zvýšila jeho atraktivita, protože za poslední dva roky stále klesá počet lidí ve třetím pilíři. To bych viděl jako klíčové pro budoucí rozhodnutí jednotlivých penzijních společností."
V rezortu dopravy se mění ministr. Antonín Prachař nabídl rezignaci a předsednictvo ANO ji akceptovalo. Navrhuje, aby se novým ministrem stal ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok. Prachař byl v minulých týdnech kritizován opozicí i koaličními partnery mimo jiné za časté personální výměny v Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Šéf hnutí ANO Andrej Babiš připustil, že výběr Ťoka bude pravděpodobně kritizován za možný střet zájmů. Jmenování šéfa stavební firmy přirovnal ke jmenování kozla zahradníkem. "ŘSD se dostalo do područí stavebních firem, a proto si myslím, že právě člověk, který přichází z takovéto firmy, bude umět čelit různým atakům stavebních firem," zdůvodnil volbu šéf ANO. Zároveň ale uvedl, že předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) byl volbou svého koaličního partnera překvapený. Prezident Miloš Zeman ale nemá námitky proti úspěšným manažerům v politice:
"To, co mě bude zajímat, není, zda je to manažer nebo podnikatel. Bude mě zajímat, jestli je úspěšný nebo neúspěšný. To v této chvíli zatím nevím."
Nezaměstnanost v ČR v říjnu klesla na 7,1 procenta. Bez práce bylo 519.638 lidí. Situaci na pracovním trhu ovlivňují mimo jiné oživení ekonomiky a také stále ještě probíhající sezonní práce, například v gastronomii, hotelnictví, stavebnictví, turismu nebo dobíhající činnosti v zemědělství. V nadcházejících měsících by mohla nezaměstnanost stagnovat nebo, s postupným utlumováním sezonních prací a ukončováním pracovních smluv na dobu určitou, mírně vzrůst. Aktivní politika zaměstnanosti by se podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) měla především soustředit na ohrožené skupiny jako jsou mladí absolventi bez praxe nebo lidé nad 50 let. Nejvyšší míra nezaměstnanosti byla v říjnu opět v Ústeckém kraji, a to 10,5 procenta. Druhá nejvyšší nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji, kde činila 9,5 procenta. Nejnižší podíl nezaměstnaných byl tradičně v Praze, a to 5,1 procenta. A ještě údaj o inflaci. Ceny v říjnu rostly meziročně stejně jako v září o 0,7 procenta. Největší vliv na tento růst měly ceny potravin.
Zaměstnanci Českých aerolinií propouštění kvůli nejnovější vlně reorganizace národního dopravce už mají výpovědi. Největší šanci pro sehnání nového místa mají zkušení kapitáni, z nichž už část přešla k ruskému Aeroflotu. Podle Českého sdružení dopravních pilotů už mají jednotlivci podepsané pracovní smlouvy a další čekají pohovory, říká šéf Sdružení Stanislav Fiala:
"Aeroflot chce snad na příští rok 400 pilotů a nabízí půl miliónu rublů. Po pilotech je hlad. Katar přijel dělat prezentaci do Prahy a říkal, že na příští rok potřebuje 650 pilotů."
Aeroflot má zájem hlavně o kapitány. Méně kvalifikovaní piloti a další letový personál má na trhu výrazně horší pozici. U ČSA přišlo o místo 57 pilotů, přes polovinu z nich odešlo dobrovolně dohodou. A to zpravidla zkušenější piloti.
Český soukromý dopravce Travel Service získal oprávnění létat na lince mezi Prahou a Moskvou. Přepravní práva na maximálně sedm zpátečních letů týdně mu od konce března 2015 udělilo ministerstvo dopravy. Soukromá společnost využila uvolnění dosavadních striktních omezení, které povolovaly na trhu mezi oběma metropolemi podnikat pouze jedné společnosti z každé země. Vstup nových společností má nabourat monopol Českých aerolinií a ruského Aeroflotu, což by podle leteckých odborníků mělo snížit ceny letenek mezi oběma metropolemi. Travel Service, který postupně vytlačil státní aerolinie z pozice jedničky na leteckém trhu, se do ČSA chystá vstoupit majetkově. Společnost využila opce na akcie minoritního vlastníka ČSA, společnosti Korean Air, od které chce koupit 34procentní podíl akcií Českých aerolinií. Uzavřený obchod ale ještě musí schválit Evropská komise a antimonopolní úřady Ruska, Ukrajiny a Izraele, což jsou země, ve kterých zúčastněné společnosti podnikají.
Vláda zastavila transformaci České pošty ze státního podniku na akciovou společnost. Podniku se tak mají uvolnit ruce pro nakládání s majetkem. Stabilizaci pošty má pomoci změna poštovního zákona, který by měl do podniku přivést peníze například za udržení sítě poboček. Na jejich provozu pošta tratí 2,4 miliardy korun ročně. Poště klesají výnosy z tradičního doručování listovních zásilek a hledá nové obchodní příležitosti. Zvažuje například doručování volně prodejných léků nebo vytvoření virtuálního operátora. Mohla by také požádat o bankovní licenci.
Český stát je jedním z nejdůvěryhodnějších dlužníků v Evropské unii. Levněji než Česko si může na dluhopisovém trhu půjčovat už jen Německo. Investoři tak dávají najevo svoji důvěru ve stabilitu české ekonomiky, uvedl analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. České dluhopisy jsou čím dál vzácnější, protože vláda nevydávala nové kvůli relativně dobrému vývoji státního rozpočtu. Zároveň o ně mají velký zájem české banky, protože mají obrovský přebytek peněz. Ty by normálně půjčovaly, ale protože jsou velmi nízké úroky na bankovním trhu, není to pro ně tak výhodné. Proto by nejraději kupovaly dluhopisy. Jenže těch je omezený počet, proto roste i jejich cena pro investory. Investoři také nejspíš spekulují, že česká koruna bude v roce 2016 posilovat, až Česká národní banka přestane intervencemi udržovat slabou korunu.
Česká ekonomika rostla v letech 1993 až 2013 reálně o 67 procent, zatímco polská o 133 procent, slovenská o 129 procent a maďarská o 48 procent. Na konferenci na téma 25 let svobodného podnikání to řekl guvernér České národní banky Miroslav Singer. K dohánění vyspělých zemí dochází v ČR a okolních státech ale rychleji než na základě běžně používaných temp růstu založených na reálném hrubém domácím produktu /HDP/. Singer zpochybnil výpočty statistických úřadů, které podle něj růsty ekonomik podhodnocují. Neberou dostatečně v potaz zvyšování kvality výrobků. V ČR a na Slovensku jde o podhodnocení o 3,5 procenta ročně, v Maďarsku a Polsku o dvě procenta ročně.
České firmy nevědí, co jejich zaměstnanci skutečně chtějí. Pouze 33 procent českých zaměstnanců je spokojeno se svým současným zaměstnáním, což je méně než v ostatních evropských zemích. Například v Německu dosahuje spokojenost pracovníků se zaměstnáním 39 procent, v Polsku 41 procent a ve Švýcarsku 50 procent. Vyplývá to z výzkumu Workforce 2020, který ve spolupráci se společností SAP provedla analytická firma Oxford Economics ve 27 zemích včetně ČR. Odpovídající finanční ohodnocení považuje jako klíčový faktor pro spokojenost v práci 66 procent českých zaměstnanců, ale pouze 49 procent firem říká, že jim ho dokáže poskytnout. Možnost pracovat z místa mimo kancelář je důležitá pro 53 procent zaměstnanců, ale nabízí ji jen 44 procent firem v ČR. Rozdílný je též přístup k sociálním sítím, který považuje za důležitý 51 procent českých zaměstnanců, ovšem pouze 36 procent dotázaných zaměstnavatelů ho nabízí. Nepochopení zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů pramení především z nedostatku informací, které má vedení firem k dispozici.
Budvar nabízí nový produkt B:Cryo - extrakt ze zmraženého piva. Obsahuje 21 procent alkoholu a podle zástupců pivovaru se nedá zařadit do jakékoliv známé kategorie nápojů. Patrně nejblíže má k digestivu a výrobce jej doporučuje pít v menším množství po masitém jídle. B:Cryo nabídne v tuzemsku 60 vybraných restaurací. Hosté obdrží na stůl láhev o objemu 1,5 litru, v níž se nachází pivo, které bylo minimálně 24 hodin v teplotě minus 18 stupňů Celsia. Tím se formou ledu oddělí voda od pivního základu. Konzumenti si pak pomocí speciálních čepovacích zařízení mohou načerpat do sklenic libovolné množství. Budvar doporučuje pít B:Cryo v objemu přibližně 0,8 decilitru. "Tento produkt chutná jako pivo, ale hřeje jako destilát," uvedl specialista řízení jakosti piva z podniku Budvar Petr Košin. Výzkum nového výrobku trval dva roky. Za lahev B:Cryo o objemu 1,5 litru, která bude k dostání ve vybraných restauracích, zákazníci zaplatí 250 až 400 korun.