Bušení do železné opony v SOP

Další "Bušení do železné opony" - v pořadí už čtvrté a v této sezóně poslední - uvede v jediné světové premiéře v neděli 26. května Státní opera Praha.

Tentokrát jde o česko-německou koprodukci se čtyřmi účinkujícími - Olgou Krahulcovou, Petrem Matuszkem, Thorstenem Hennigem a Barbarou Thun. Dirigentem komorního hudebně divadelního představení je sám autor hudby, mladý talentovaný německý umělec Jörn Arnecke, který řídí těleso Ensemble Mosaik Berlin. Režie, scéna a kostýmy jsou dílem Karly Štaubertové - Sturm, která o tomto projektu v rozhovoru pro Radio Praha uvedla...

"Poslední 'Bušení do železné opony' je vlastně první uvedení zahraniční současné opery pana Jörna Arnecka, která se jmenuje 'Wir spielen Frieden', což v překladu znamená ¨Hrajeme mír' nebo 'Hrajeme si na mír', a je to opera minimalistická, takže i ty texty jsou zminimalizovány, a my jsme na tom spolupracovali tak dlouho, až jsme vyextrahovali z básní Reinera Kunze, Wilhelma Müllera a kultovního německého básníka Ericha Frieda takový extrakt, který volně reflektuje válečný konflikt, katastrofu a následně i čekání milujících žen až do úplného ustrnutí,"

říká režisérka, scenáristka a kostymérka představení Karla Štaubertová - Sturm, která má s prací pro Státní operu Praha už nějaké předchozí zkušenosti...

"Já jsem ve Státní opeře Praha měla možnost dělat Carla Orffa - 'Carminu Buranu', režii baletu. Potom Schoenbergovo 'Očekávání'. Toto je vlastně můj třetí projekt, a musím říct, že je velice vzrušující spolupracovat se žijícím skladatelem a dotvářet tu operu, která byla de facto ne snad na objednávku Státní opery Praha, ale vlastně ještě ne definitivní, takže jako režisér jsem měla možnost ovlivňovat i formu. Arnecke, který je vycházející hvězdou současné německé skladatelské školy, patří ke generaci těch nejmladších skladatelů, a navzdory jeho mládí si myslím, že ta jeho hvězda bude ještě stoupat. V Německu se s ním už počítá pro velké opery a velké operní domy, například v Hamburku, ho oslovují, aby pro ně zkomponoval operu. Mě napadlo spojit obojí, a ve spolupráci s Musikakademií Reinsberg vytvořit něco úplně nového."

Tolik Karla Štaubertová - Sturm o svém osobním podílu na vzniku představení "Bušení do železné opony", které - jak zdůraznila - je posledním ze seriálového projektu jednorázových oper, kdy každá opera je jiná. I tato od skladatele Jörna Arnecka "Wir spielen Frieden" je určena pro uvedení na jevišti pouze jednou. Musikakademie Reinsberg, s níž Státní opera Praha spolupracuje, si ji ale objednala do příští sezóny. Takže tam bude přenesena, ovšem v jiné podobě. Tvůrci totiž přísně respektují to, co si u "Bušení" předsevzali: Že každou jednotlivou inscenaci pojmou experimentálně, jednorázově a exkluzivně. S celou scénou a vůbec se vším proto pracují tak, aby představení bylo pro diváky jedinečným a skutečně neopakovatelným zážitkem. Reprízy jsou vyloučeny.