České trolejbusy v San Franciscu

Ekonomická spolupráce mezi Českou republikou a Spojenými Státy má sice stále vzrůstající trend, přesto však není na takové úrovni jaké by mohla být. Jeden z pozitivních příkladů je česko-americká společnost ETI, tedy Electric Transport International, která vyrábí trolejbusy pro San Francisco. Více reportáž Jaromíra Marka.

Nyní jezdí po San Francisku jezdí na 350 starých trolejbusů ze 70.letech. Během krátké doby by měly být téměř všechny nahrazeny trolejbusy z české Škody Ostrov. Trolejbusy pro San Francisco jsou jedním z nejúspěšnějších společných česko-amerických projektů. Společnost ETI, tedy Electric Transport International, vlastní ze 65% akciová společnost Škoda a ze 35% americká společnost AAI. Pokračuje generální ředitel Škody Ostrov Tomáš Navrátil.

"ETi bylo založeno v roce 1996. Faktická výroba začala loni v červnu expedicí šesti skeletů a elektrosad z Ostrova do Baltimoru. Tady probíhala montáž a finální součást výroby je tady. Zde poběží výroba celý příští rok a do konce roku 2002 obdží San Francisco všech 273 vozů."

Jak vlastně vznikají trolejbusy? Popisuje Jan Matyáš z ETI.

"Ten trolejbus se dělá na třech místech. Většina v ČR a dvě montážní fáze jsou v Marylandu a San Franciscu. Svařování kostry a celý skelet, řízení a podvozek se dělá v ČR, tam se také do kontejnerů zabalí elektrická výzbroj a motor. Na východním pobřeží USA se dělá oplechování a lakování a konečná kompletace je zde v san Franciscu, tady se provádějí testy a zkušební jízdy."

V San Franciském závodě pracuje i několik českých dělnmíků, kteří své americké kolegy zaškolují. Letos by měl společný podnik dodat městu 148 trolejbusů, celkem potom 273 vozů. Celková hodnota zakázky je 230 miliónů amerických dolarů. Trolejbusy v San Franciscu by mohly pomoci české firmě otevřít cestu na další trhy v Severní Americe.

"My doufáme, že je to první vlaštovka, zejména projekt Vancouver a snad i Philadephia. Vancouver to je velký proket, stejný jako tady v San Franciscu. Lidé z Vancouveru o tomto projektu vědí a vědí, že jsou zde spokojení. Šance je dobrá."

Svoji spokojenost s českými trolejbusy vyjadřují jak zástupci města, tak američtí partneři.

"Vše je elektrizované a řízené počítačem, jsme s nimi spokojeni, jsou tišší, rychlejší a jezdí plynuleji", říká dohlížející manažer AAI Robert A. Rince. Spokojen je i Billy Williams, řidič, který s trolejbusy v San Franciscu jezdí už od roku 1967."

"Je to velký krok kupředu a jsem hrdý na to, že jsem při tom. Testoval jsem hned na začátku dva prototypy. Je tam spousta nových technologií, je to velmi zajímavé", říká Billy Williams a dodává, že poprvé slyšel o České republice v roce 1966, když sloužil v armádě. Že by někdy využíval českou technologii jej ani nenapadlo."

"Tehdy určitě ne, ale od té doby se mnoho změnilo. Ale teď? proč, ne. Trhy se otevírají a to je dobře", uzavírá Billy Williams.