Českému automobilovému průmyslu se blýská na horší časy

Ekonomickou rubriku připravil Zdeněk Vališ.

Od podzimu klesá prodej aut jak v České republice, tak v zahraničí, což souvisí s celosvětovou recesí na automobilových trzích. Také automobilka Škoda a spolu s ní celý český automobilový průmysl vstupují zřejmě do svízelnějších časů. Představenstvo Škody Auto minulý týden na výroční konferenci před novináři připustilo, že automobilku Škoda začíná trápit jev, na který dosud nebyla zvyklá. Loni činil zisk 2 miliardy sto miliónů korun, tedy o třetinu méně než v roce 2000. Poprvé od roku 1994 se tak hospodářský výsledek mladoboleslavského výrobce, který se podílí plnými deseti procenty na celkovém českém vývozu, zhoršil, i když se oproti předchozímu roku zvýšil loni automobilce odbyt o šest procent. Důvody tohoto zdánlivě nelogického vývoje vysvětlil Radiu Praha předseda představenstva Vratislav Kulhánek.

"Musím říci, že spokojení nejsme. Samozřejmě se na tom podíleli do značné míry velké investice do vývoje, do motorárny, dp nového závodu v Kvasinech na výrobu Superbu. Druhým faktorem byla stále sílící koruna, kdy bohužel ten trend pokračuje. Tyto dva faktory zapříčinily, že náš zisk proti roku 2000 výrazně klesl. Na druhé straně, kdybychom použili mezinárodní účetní standardy, které do nákladů nezahrnují náklady na vývoj a odpisy, tak by se náš zisk meziročně zvýšil téměř o 20 procent."

Silná koruna ubrala podle Vratislava Kulhánka škodovce ze zisku 700 miliónů až jednu miliardu korun. Příčinou je skutečnost, že automobilka prodává čtyři z pěti aut v zahraničí, většinou v zemích Evropské unie, zatímco přes polovinu nákladů má v korunách. Vzhledem k tomu, že kurs koruny má podle dlouhodobých prognóz dále posilovat, budou zisky Škody kráceny i v příštích letech. Finanční ředitel Klaus Wulf v této souvislosti uvedl, že k lepšímu hospodářskému výsledku by mělo pomoci snížení investic. Ty byly v loňském doprava/logo_skodaroce mimořádně vysoké. Kvůli silné koruně se už také objevily náznaky, že by někteří čeští dodavatelé škodovky mohli své provozovny přemístit na Slovensko. Jednak tam Volkswagen v poslední době silně investuje, jednak kurs tamní koruny vykazuje opačný trend, tedy klesá. Pokud jde o odbyt vozů z Mladé Boleslavi, je ale Vratislav Kulhánek optimistou. Cílem pro letošní rok je udržet výrobu minimálně na loňské úrovni.

"Uděláme všechno pro to, aby tomu tak bylo. Myslím si, že k tomu jsou i určité předpoklady. Kromě toho je vysoká pravděpodobnost, že ve druhém pololetí se světový automobilový trh trošku vzpamatuje."

Po téměř sedmi letech opouští společnost Škoda Auto Wilfried Bockelmann, člen představenstva pro technický rozvoj. V rámci strukturálních změn v koncernu Volkswagen se stává novým členem představenstva skupiny značek Volkswagen. Podle vlastních slov odchází v době, kdy se Škoda Auto vypracovala z regionálního výrobce jedné modelové řady vozů v sebevědomou a stabilizovanou automobilku, jejíž nabídka sahá od městského modelu Fabia přes robustní řadu Octavia až po novinku v podobě komfortní limuzíny Superb. Novým technickým ředitelem škodovky byl jmenován Harald Ludanek, dosavadní šéf řízení vývoje koncernu Volkswagen. Jak řekl Ludanek Radiu Praha, chce navázat na dosavadní úspěšný technický vývoje ve škodovce.

"Čeští inženýři jsou velmi dobří, mají dobré vzdělání, jsou hodně motivovaní a výkonní, o čemž jsem už měl možnost se přesvědčit v rámci celého koncernu Volkswagen. Škodovka nemá sebemenší důvod se nějak ostýchat. Patří podle mého názoru do nejvyšší ligy," dodává nový technický ředitel Harald Ludanek. Vraťme se ale ještě k ekonomickým ukazatelům. V českém tisku zazněla kritika na nízkou produktivitu práce ve škodovce ve srovnání s renomovanými evropskými výrobci. Konkrétně se hovořilo o číslu 37 vozů na pracovníka ročně, zatímco jinde je toto číslo i dvakrát vyšší. Předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek označil ve svém vystoupení na výroční konferenci tuto kritiku za naprosto povrchní, protože nebere v úvahu zcela rozdílnou strukturu výroby.

"Problém produktivity automobilového průmyslu je vůbec složitá záležitost. Každý vůz je jiný a každý vyžaduje jinou pracnost."

Kulhánek uvedl srovnání mezi škodovkou, Nissanem, který je považován za nejproduktivnější firmu v Evropě, a Oppelem. Z celkových čísel vychází podle Kulhánka sto vozů na pracovníka Nissan, 85 vozů na pracovníka Škoda Auto a 76 vozů na pracovníka Oppel. Například lisovna není ani u Nissanu, ani u Oppelu, Škoda Auto si lisuje sama, čili jenom v této oblasti je 566 pracovníků, ostatní to nakupují nebo dostávají ze sesterských závodů. Nebo lakovna, Škoda si lakuje sama, což představuje 1665 lidí. Nissan a Oppel dostávají lakované karosérie od externích dodavatelů. Škoda si zajišťuje sama logistiku, to představuje 680 pracovníků, u Nissanu a Oppelu jde opět o činnost zvenčí. Kulhánek zdůraznil, že pokud by tedy chtěl někdo srovnávat produktivitu práce, tak musí jít až do těchto detailů a ještě hlouběji. Nepovažuje proto za seriózní, když někdo argumentuje tím, že silná koruna je zkrátka osud, že si čeští vývozci na to musí zvyknout a zvyšovat produktivitu práce. Kulhánek uvedl také jeden zajímavý údaj o investicích Škoda Auto do životního prostředí. Jde ročně o částku ve výši jedné miliardy korun. Toto obrovské číslo zopakoval i na dotaz Radia Praha, zda se náhodou nepřeřekl, a zároveň si v této souvislosti postěžoval na novináře.

"Akorát, že to nikdo nechce nějako moc publikovat, my to zveřejňujeme. To, že jsme nejlepší v Evropě nemohu potvrdit, ale rozhodně mezi nejlepší v Evropě patříme."

Recese na automobilových trzích je ale v koncernu Volkswagen zřetelná. O Velikonocím bude například v některých evropských továrnách včetně ústředního závodu ve Wolfsburgu zastavena výroba s cílem snížit produkci zhruba o 15 tisíc vozů. Také Škoda Auto hodlá omezit výrobu ve dvou dnech na konci března a začátkem dubna. Podle představitele podnikových odborů Jaromíra Cvrčka ale nejde o klasickou odstávku.

"Firma chce vyrobit méně fábií na úkor modelu octavia, takže podle všech, které máme, se nejedná o klasický útlum, o klasickou odstávku výroby, ale o změnu plánu výroby."