Český panelák v New Yorku - umělecký přenos reálného socialismu

V přízemí pravého českého paneláku proměnil mladý výtvarník Michal Pěchouček prostory Českého centra v New Yorku. Na zdi realisticky namaloval dopisní schránky, dveře od výtahu, schodiště, bakelitový vypínač i skříň na hasičský hydrant. To vše na podkladu vyšisovaných stěn s nezbytným válečkem. "Je to přenos českých reálií v designu rozvinutého socialismu do New Yorku," popsal svoji instalaci jednatřicetiletý umělec v rozhovoru pro ČTK. "Dojem nemusí být pro zdejší publikum moc přenositelný nebo srozumitelný, ale pro mě je důležité, že lidé mohou uvěřit, že taková realita někde existuje nebo existovala," řekl. Proti panelákům ale nic nemá, sám v nich prožil takřka celý život. Fascinují ho ovšem místa, kde se setkává "intimita domova s veřejným prostorem". Z toho také vycházel, když na zdi Českého centra namaloval kopie čtyř notoricky známých obrazů, které se vyskytovaly, a možná vyskytují v domovních chodbách, ve školách, čekárnách, na úřadech a dalších podobných místech. "Tím, že jsou všude, se z těch skvělých obrazů Jana Zrzavého, Františka Tichého nebo Josefa Čapka staly výtvarné fráze," říká Pěchouček. "Podobně je to i v Americe, kde snad v každém hotelu visí Kandinský nebo van Gogh. Vizuální fráze jsou všude, nezáleží na režimu," dodává.

Michal Pěchouček, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2003, se věnuje vedle malby také dalším výtvarným oborům, mimo jiné fotografii a videotvorbě. Jeho film Kočárkárna, který je sledem fotografií motivovaných prostorem sídliště a životem na něm někdy v 80. letech, sklidil uznání i na čtvrteční vernisáži newyorské instalace. Výstava s názvem Groud Floor (Přízemí) bude otevřená do 15. března.