Cizinci vidí Čechy jako venkovany vyrábějící hlavně olej

zemedelec.jpg
0:00
/
0:00

Češi jsou prostí vesničané a dělají hlavně olej. Takoví jsme podle představ cizinců. Průzkum, který vznikl na zakázku ministerstva zahraničí, tak ukázal zarážející věc: image Česka v zahraničí není dobrá. Více se dozvíte od Zdeňky Kuchyňové.

Nejsme národ skvělých hokejistů a krásných dívek, nýbrž civilizací nepříliš zasažená země obývaná rázovitými a udřenými vesničany. Jsme levná pracovní síla a to hlavní, na co se zmůžeme, je výroba slunečnicového oleje a věžních hodin a máme sklon k melancholii. Máte pocit, že se mluví o jiné zemi? Takto nás však vnímají cizinci, uvedl Miloslav Knepr z agentury Mark BBDO, která výsledky průzkumu zpracovává.

"Česko na své image v zahraničí koncepčně systematicky příliš nepracovalo. Určitě se něco dělalo, ale nemělo to nějaké jednotící parametry. K tomu se vztahuje i materiál, který vláda na přelomu roku schvalovala a který se touto problematikou zabývá. Když jsme se na to dívali, jak fungují vyspělé západní země - Velká Británie, Irsko, Holandsko, tak tam ta komunikace je opravdu promyšlená. Tady u nás začal CzechTourism loni s nějakou větší kampaní. Když se na to podíváte úplně subjektivně jako normální člověk, tak když by vám někdo řekl Albánie - co se vám vybaví? Taky to bude nějaký soubor obrazů a když by to slyšeli Albánci, co my si o nich myslíme, tak by byli překvapeni. Tady si myslím, že spíš byl ten výzkum pohled do zrcadla. Je třeba uvědomit si, že přestože si myslíme, že v české kotlině všechno skvěle funguje, tak pro Angličany, Francouze, Holanďany, Švédy, Japonce představujeme trochu jinou zemi, trochu jiný obraz."

Která země z těch, kde se průzku prováděl, nás hodnotila nejlépe?

"Obecně se dá říct, že čím je ta země, která nás hodnotí, dál od nás, tím jsou informace mlhavější, nepřesnější, ale v zásadě jsou méně negativní nebo i pozitivní."

Jak myslíte, že vznikl dojem, že vyrábíme ve velkém olej?

"Na to já mám svoji teorii. Když se podíváme jak vypadaly dlouhá léta a možná ještě teď vypadají tiskoviny a reklamní materiály o České republice, tak je to dáno tím, že se třeba používají sice krásné obrázky, ale v řadě knih vidíte řepkové a slunečnicové lány a když to někdo vidí ve třetí bružuře za sebou, tak si řekne, to určitě není jen tak, to má nějaký význam. Například ve Velké Británii byli smrtelně vážně přesvědčeni, že vyrábíme věžní hodiny, protože v každé publikaci jsou věže českých barokních kostelíků s hodinami a takhle si to přeložili. Stejně je to i s lidovými tradicemi a kroji. Je fajn, že jsme na to hrdi, ale tam často vzniká dojem, že se u nás žije lidovými písněmi a tanci."

Nejznámnější Češi jsou v zahraničí zpěvák Karel Gott, Ivana Trumpová, modelka Eva Herzigová, filmový Pan Tau a bývalá pornoherečka Dolly Buster. Pověst ekonomiky se sice zlepšuje, ale stále nás znají přes bývalé vývozní artikly - sklo a pivo. Pro Brity je navíc Česko zemí, kde je levné pivo a dívky. Změnit obraz Česka má nová strategie - ta představí náš stát každému národu jinak - dá se říci na míru. Podle ministerstva zahraničí je třeba ukázat věci, ve kterých jsme ve světě vynikli. Třeba kontaktní čočky nebo atomový dóm v Hirošimě, který jako jediný přestál jaderný výbuch a jeho projektantem byl Čech.