Člověk v tísni a ČBA varovaly před oddlužovacími firmami

Organizace Člověk v tísni a Česká bankovní asociace (ČBA) varovaly před praktikami firem, které nabízejí klientům pomoc při řešení problémů s nesplácenými úvěry. Oddlužovací společnosti situaci klienta nijak nevyřeší, v horším případě ji ještě zhorší. Fungují jako zbytečný a drahý prostředník mezi dlužníkem a skutečným věřitelem. Vyplývá to z analýzy, kterou provedli pracovníci organizace Člověk v tísni. Služby oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce. Oddlužovací agentury nabízejí klientům řešení finančních problémů, cílem spolupráce má být oddlužení klienta a snížení jeho splátek. "Ve skutečnosti ale nejde o oddlužení, pouze o zprostředkování drahé komunikace s věřiteli," uvedl autor analýzy Daniel Hůle. Klient navíc nemá žádnou záruku, že se agentura s věřiteli skutečně dohodne. Oddlužovací společnosti si podle analýzy, do které které byly zahrnuty služby čtyř různých oddlužovacích agentur, účtují vstupní poplatky mezi 5000 až 15.000 korun a měsíční poplatky ve výši 15 až 30 procent z výše splátek. Sankce za porušení smlouvy dosahují až 20.000 korun a možnost vypovězení smlouvy je velmi složitá. "Dlužníkova finanční situace ale zůstává neřešena, dlužník má o jednoho věřitele navíc a narůstají mu sankce z prodlení," dodal Hůle. Člověk v tísni proto doporučuje lidem s oddlužovacími firmami nespolupracovat, jelikož oddlužení nabízí řada neziskových subjektů zdarma. Podobné stanovisko zastává i Česká bankovní asociace.

Autor: Peter Gabaľ