Co nabídne Festival nad řekou?
Letní filmová škola v Uherském hradišti, speciální edukativně-zábavná letní akce s mnohaletou tradicí, získá letos konkurenci. Těsně po jejím skončení začne v jihočeském městě Písek Festival nad řekou, kterému dají možná někteří zastánci staré "filmovky" přednost. Uherské Hradiště vedl až do podzimu 2007 Jiří Králík, pak byl ale pořadatelem z důvodu špatného hospodaření odvolán a letos tentýž Jiří Králík rozjíždí nový festival, který zřejmě ponese některé rysy staré filmové školy. Rozhovor s Jiřím Králíkem vám nabízím v rubrice Z kultury.
"V letošním prvním ročníku asi budou nějaké dětské nemoci spíš organizačního rázu, ale z hlediska obsahu myslím máme připraven exkluzivní program, zejména cyklus Zlatých šedesátých. Kromě těch 40 nejvýznamnějších filmů 60. let se ho zúčastní až 70 tvůrců."
Znamená to, že chcete konkurovat Finále, které má podobný, několikaletý cyklus?
"Vůbec ne. Finále se každý rok soustředí na určitý segment. My se na českou tvorbu soustředíme pouze letos, protože vrcholí v České televizi projekt Zlatá šedesátá, my jsme ho taky převzali, spolupracujeme s Čestmírem Kopeckým a řekli jsme si, že po skončení projektu bude zajímavé udělat jeho rekapitulaci a pozvat všechny protagonisty na jedno místo - do Písku. Příští rok bude Písek věnovaný jiné kinematografii. Každá země má svou velkou filmovou hodinu, kdy se podaří v průběhu desetiletí natočit úžasné filmy a pak z toho ta kinematografie žije několik desítek let."
Jaká kinematografie bude tedy v příštím roce?
"Mohl bych to prozradit, už to problesklo, na závěr oznámíme hlavní téma příštího ročníku - polský film morálního neklidu."
Ve vzduchu bude určitě srovnávání s Uherským Hradištěm. Probíhá ve stejné době. Je to konkurence?
"Já myslím, že ne. Kryjeme se prvním dnem, končíme 9. srpna, navíc máme projekce v Praze v tzv. Ozvěnách. Nechtěli jsme jít do úplně těsného, přímého styku, ale bohužel Písek má významnou tradici pořádání folklórního festivalu v polovině srpna, takže týden před ani týden po by to nešlo, a pak už je konec prázdnin a to už nemá význam. A má to být prázdninová akce. Hradiště deklarovalo i uskutečňuje trošku jiný model, než máme my v Písku. Přece jenom model je vždycky založen na dramaturzích a většina dramaturgů přešla z Uherského Hradiště do Písku. Jsou to starší, zkušení dramaturgové, kteří mají svůj určitý, dejme tomu zakonzervovaný pohled na film a spíš se zabývají filmovými monolity, než abychom objevovali nové věci. Od toho jsou Vary, od toho jsou jiné festivaly. Zdá se mi, že Uherské Hradiště se snaží jít cestou spíš experimentální, což je pochopitelné, ti dramaturgové jsou mladí a nejsou tak těsně spjati se starší kinematografií a chtějí objevovat neznámé věci. Aspň tak to vypadá z mého pohledu. To je dobře, protože tím vzniká pro filmového člověka možnost navštívit obě dvě akce. To se i stává, lidé jedou do Varů, pak vyrazí do Hradiště, pak m,ůžou jet do Písku, pak na Fresh Film Festival."
Letní filmová škola je škola, ještě v Uherském Hradišti jste mi to vysvětloval, že se promítají řady filmů k danému tématu, jsou tam výklady atd. Jak to bude v Písku?
"V Písku je to totožné. Festival máme postaven na hlavních tématech, což Letní filmová škola (LFŠ) nemá. Letos je hlavním tématem Svět Josefa K. A to téma iniciovalo vznik druhých dvou cyklů: Argentinský film a Zlatá šedesátá. Vlna 60. let vznikla na základě obdivu k dílu Franze Kafky. Proto to není náhodný výběr. Chceme tuhle průhlednou koncepci celého festivalu udržet. na rozdíl od jiných festivalů i případně LFŠ, které mají třeba sedm, osm cyklů bez dramaturgické provázanosti. Je to klasický festival s různými cykly, který bude každý rok jiný. Chtěli bychom udržet základní cykly představující jednu významnou kinematografii, jedno významné období jedné kinematografie a jedno hlavní téma. A k tomu jsou všechny vedlejší cykly o osobnostech, novinky, doprovodné akce, ale zase v kontextu celé dramaturgie. Takže provázané to je. A pokud jde o školu, jsou různé přístupy, my prosazujeme spíš anglosaský přístup, hravější, který není založen jen na vědeckém bádání, ale hledání souvislostí, které by mělo být hrou. Tak jak Komenský ostatně měl školu hrou. mělo by to být dobrodružství, to poznání. Vědecký přístup je strašně důležitý, ale v současné době, kdy na nás informace trčí ze všech stran a nevyznáme se v nich, je důležté, aby člověk měl svůj názor a uměl si vyzobat, co je pro něho důležité. Nemusí vědět všechno, ale důležitý je kontext a současně využití informace, pevnější názor na svět."
Bude Písek menší festival než letní filmová škola?
"V prvním ročníku rozhodně, my nemáme velké oči, cílem je dosáhnout 2000 akreditovaných, což je třetina akreditací, které byly dřív v Hradišti. To je reálné, protože myslím výrazně zasáhneme region bližší Písku, jižní Čechy, západní Čechy, hlavně Prahu. Dost lidí se přijede podívat jenom jako hosté, uvidíme. Myslím, že program je zajímavý. Není pro každého, pochopitelně, někdo má radši nablýskané Vary, my bychom chtěli být více hraví, více objevní, myslím, že tam máme hodně zajímavých věcí, které by mohly zaujmout různé skupiny lidí, jak těch mladších, tak těch starších."