"Cukrová" kampaň
Kostka cukru, kterou pro usnadnění práce své manželky vynalezl roku 1841 Jakub Kryštof Rad v jihočeských Dačicích, opět proniká do historie. Stala se totiž jedním ze základních motivů informační kampaně před českým předsednictvím Evropské unii v příštím roce. Heslo této kampaně zní: Evropě to osladíme.
Kostka cukru je také hlavní hrdinkou klipu na motivy Beethovenovy Ódy na radost, tedy hymny Evropské unie. Spoluúčinkují v něm například vědec Antonín Holý, modelka Tereza Maxová, hokejista Jaromír Jágr, fotbalový brankář Petr Čech či dirigent Libor Pešek. Celá kampaň nese název Tváře českého předsednictví a záměrem vlády je vzbudit zájem občanů o nadcházející předsedání v Evropské unii. Tak to alespoň ve čtvrtek vysvětlili premiér Mirek Topolánek a vicepremiér Alexandr Vondra, kteří kampaň prezentovali médiím.
"Cítíme jako svůj velký úkol vzbudit zájem. Samozřejmě jsme vedli na toto téma ve finále velkou diskusi, jaké má být to tvrzení, a zvolili jsme toto po zvažování, protože soudíme, že je to způsob, jak skutečně trošku s lehkou nadsázkou připoutat pozornost lidí. V červnu budou volby do Evropského parlamentu, bude končit funkční období Evropské komise, bude končit funkční období Evropského parlamentu, čili my musíme být realisté. Nemůžeme očekávat, že se stane nějaká veliká reforma, že nastane nějaká revoluce. Naše ambice musí odpovídat reálným možnostem."
Podle premiéra Mirka Topolánka zatím lidé o kompetencích Česka jako předsedající země příliš informací nemají:
"Byl bych rád, aby lidé tady doma chápali naše předsednictví jako unikátní příležitost, jak pochopit Evropskou unii, a jak umožnit Evropské unii a zemím Evropské unie, aby pochopili nás. Jsme členy Evropské unie již více než čtyři roky, stále ji vnímáme jako něco vzdáleného. Stejně tak ani my nechceme, abychom byli vnímáni jako lidé nebo země, která si pořád na něco stěžuje."
Podle Mirka Topolánka bylo záměrem, že hlavní heslo kampaně je "poťouchlé". "Má minimálně dvě vnitřní souvislosti a ta jedna je trochu provokativní," přiznal premiér. Odmítl ale negativní výklad motta. Výroba televizního spotu a billboardů stála státní pokladnu dvanáct milionů korun.
Šéf opoziční sociální demokracie Jiří Paroubek takové pojetí vládní kampaně v České televizi pohanil:
"Tohle heslo je možná vtipné, ale to je tak asi všechno. Zajímá mě spíš ten obsah, a ten příliš propracovaný podle mně není."
"Spot nekomunikuje žádné téma předsednictví, nemá obsah, není jasné, co Česká republika chce," míní šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Daniel Köppl. Politolog Jan Kubáček je stejného názoru:
"Jak našinec, tak cizinec možná bude trošku překvapen, zkrátka nebude vědět, co od nás čekat. Jestli to bude líbivé, sladké, anebo to bude tak trošku konfliktní a provokativní."
Navíc heslo "Evropě to osladíme" je významově těžko přeložitelné do jiných jazyků.
V čele Evropské unie stane Česko za necelé čtyři měsíce.
Video |