Divadlo roku - brněnské Hadivadlo

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Před časem jsme vás v rubrice Z kultury informovali o inscenaci Faust (Faust je mrtvý) brněnského HaDivadla. Uvedení tohoto textu Marka Ravenhilla (čti rejvnhila) ocenila Nadace Alfreda Radoka na konci dubna jako "hru roku". Dnes vás zavedeme do Ústí nad Labem, kde působí scéna, která byla naopak oceněna jako "divadlo roku". Rubriku připravil Vilém Faltýnek.

Činoherní studio v Ústí nad Labem oslaví v příští sezóně 35 let své existence. Takzvaný činoherák se narodil jako textappealové divadlo, slavná byla normalizační éra režiséra Ivana Rajmonta, který dnes působí v Národním divadle, potom zde působil Ivan Poledňák. Před třemi týdny, řeklo by se v předvečer jubilea, ocenila Nadace Alfreda Radoka prestižním označením Divadlo roku 2000. Kdo tvoří současnou podobu divadla? Telefonicky jsem se obrátil na ředitele divadla Achaba Heidlera. Činoherní studio si navzdory tvrdým podmínkám, kterým je vystaveno oblastní divadlo, udržuje svůj charakter experimentujícího repertoárového divadla se silnou skupinou mladých autorů. Zeptal jsem se Achaba Heidlera, jak by charakterizoval dramaturgické směřování divadla. Zabývají se současnou problematikou, prostředky, které používají, nejsou nijak uhlazené. V tom nachází Jiří Pokorný nebo Helena Havlíková spříznění s drsnou britskou dramatikou. Také nikoli náhodou divadlo uvádí hru přední autorky této vlny, Sarah Kane. Její hru Crave neboli Puzení přeložil Achab Heidler, režisérem inscenace je David Czesany. Ten dává příchod této drsné dramatiky do souvislosti se stavem současného českého divadla. Vladimír Hulec, kritik Divadelních novin se ale přes všechny sympatie k novému dramatu brání podlehnout nekritickému obdivu k českým autorům z Ústí. A na závěr ještě jedna otázka pro ředitele Achaba Heidlera. Překvapilo vás ocenění?