Institut umění představí české divadlo zahraničním odborníkům

Ha-Divadlo: Indián v ohrožení, foto: www.hadivadlo.cz

V Plzni začne za dva týdny známý festival Divadlo Plzeň. Návštěvníky možná překvapí, že česká představení budou titulkována do anglického jazyka. Důvod je prostý, i když české veřejnosti trochu skrytý: v publiku usedne několik zahraničních odborníků, kteří se účastní druhého ročníku projektu Institutu umění - Divadelního ústavu Czech Theatre Showcase. Z Plzně odjedou ještě na tři dny do Prahy, kde uvidí další české inscenace. Co si od této akce Divadelní ústav slibuje?

Ha-Divadlo: Indián v ohrožení, foto: www.hadivadlo.cz
"Czech Theatre Showcase, přehlídka pro zahraniční publikum a pro zahraniční divadelní odborníky, představuje to nejlepší z českého divadla v dané době."

Koho jste vybrali do letošní nabídky?

"Je to žánrově docela pestrá přehlídka. Pokud nebudu mluvit o plzeňském programu, na který nemáme vliv, i když konzultace probíhají, aby se inscenace v Plzni a v Praze neopakovaly, tak v Praze máme zastoupena významná česká divadla: soubor La Putyka, soubor velmi oceňovaný českou kritikou, také jejich inscenace vyjela za hranice a potvrdila schopnost oslovit zahraniční publikum. Potom tam máme inscenaci Indián v ohrožení brněnského Ha-Divadla režiséra Jiřího Havelky, který se našim hostům představí i druhou inscenací Zde jsem člověkem, její premiéra proběhne v rámci Czech Theatre Showcase. Její specialitou je účast hudební skupiny Tiger Lilies. Hlavní cílovou skupinou jsou dramaturgové velkých festivalů a zahraničních divadel."

Vybíráte pro zahraniční odborné publikum nějaký určitý typ českých inscenací? Zaměřujete se na nějaký žánr?

"Czech Theatre Showcase byla primárně určena činohernímu divadlu, protože v tom případě touto cestou propagovat i současné české drama. V posledních dvou letech, ze kterých jsme primárně vybírali, nebyla úroda současné dramatiky tak velká, takže se nám do přehlídky dostaly i jiné divadelní žánry. Přesto mám radost, že letošní program uzavře jedna specialita, koprodukční specialita divadla Letí a Divadla na Zábradlí, což jsou divadla, která se specializují na současné drama. Ten projekt se jmenuje Nebe nepřijímá aneb Letí na letišti, pět dramatiků, mezi nimi Čech David Drábek, napsali pět krátkých her na téma letistě a inscenační tým z nich právě v těchto dnech sestavuje inscenaci, která náš program zakončí."

Koho ze zahraničí zvete a kolik lidí letos přijede?

"V tom spolupracujeme velmi úzce s festivalem Divadlo Plzeň, hosté se generují z návštěvníků Divadla a jednak jsou to i lidé napojení na aktivity Divadelního ústavu. My propragujeme české divadlo do zahraničí více způsoby, vydáváme řadu informativních publikací v anglickém jazyce a díky tomu máme poměrně bohatou čtenářskou obec a síť zájemců o české divadlo. Ale nejdůležitější cílovou skupinou jsou pro nás právě ti dramaturgové zahraničních festivalů, popřípadě dramaturgové divadel, kteří po shlédnutí inscenace v Plzni nebo v Praze mohou mít zájem pozvat tu inscenaci na svůj festival nebo využít text, který tu poznali, pro svoje divadlo."

Kolik lidí letos přijede?

"V tuto chvíli je registrováno 25 hostů na tu pražskou část. Vždy počítáme s účastí maximálně 30 hostů, víc není v našich silách financovat ani zorganizovat."

Můžete jmenovat alespoň některé z hostů?

"Mám velkou radost, že přijede zástupce divadelního festivalu ve finském Tampere, dál máme vždycky poměrně dobrou odezvu z východoevropských zemí, kde také probíhají prestižní mezinárodní festivaly, letos máme například zástupce ze slovinského Mariboru. A pak budou i hosté pro nás více exotičtí, například zástupci festivalů z Arménie a z Íránu. Při zvaní spolupracujeme s Čechy žijícími v zahraničí, kteří jsou na divadlo nějak navázáni, ať už jsou to překladatelé nebo kritici, kteří působí v zahraničí. Oni třeba nakonec sami nepřijíždějí, ale pozvou další osobnosti, které jsou pro nás významné. Letos je mezi nimi Daniela Montmartre, francouzská kritička českého původu."

Proč se Showcase koná jednou za dva roky? Je to proto, že byste každý rok neměli co nabídnout?

"Jednak hledíme na kvalitu inscenací, takže opravdu vybíráme za dva roky to nejlepší, co se urodilo. Ale druhý důvod je velmi pragmatický, Evropa nabízí veliké množství různých festivalů a akcí a myslíme si, že bienální rymus odpovídá pozici českého divadla na evropské, potažmo světové divadelní mapě."