Divoký Západ na vodě

r_2100x1400_radio_praha.png

Velký rozruch vyvolalo v uplynulých dnech rozhodnutí ministerstva dopravy umožnit od 1. dubna provoz motorových rekreačních lodí na vltavských přehradách Slapy a Orlík. Také Zdeněk Vališ pochybuje o tom, zda zrovna tímto způsobem je nutné se vyrovnat s komunistickými vyhláškami.

Ještě v polovině sedmdesátých let vítal už z dálky návštěvníka vyhledávaných rekreačních oblastí u Vltavy modrý dým ze spalovacích motorů vznášející se nad údolími Slapské a Orlické přehrady. Vysoce riskantní, téměř sebevražedné byly rovněž pokusy zaplavat si v obou přehradách. Bývalý režim si sice ekologickými otázkami hlavu příliš nezatěžoval, ale nakonec se v roce 1976 přece jen rozhodl k ráznému řešení a provoz individuálních motorových plavidel všeho druhu prostě zakázal. Mohl si to dovolit, protože si nemusel lámat hlavu ani s tím, že naštve část voličů.

Různé předpisy a vyhlášky jsou ovšem, jak známo k tomu, aby se obcházely. Po listopadu 1989 se také platný zákaz jednoduše obcházel tím, že si někdo založil živnost na provozování osobní lodní dopravy. Nikdo se už ale nestaral o to, zda ji skutečně provozuje, a různí vykukové si tak mohli jezdit bez jakýchkoliv omezení pro vlastní potěšení po obou vodních nádržích. Tím se také ohání ministerstvo dopravy. A tak raději prosadilo úplné zrušení zákazu. Prý to tak bude lepší, protože každá rekreační loď bude muset být zaregistrována na příslušné Plavební správě a řídit ji bude smět jen člověk, který prošel příslušným školením. Jenže, kdo zná chování mnoha českých řidičů na silnicích, kteří mají za sebou mnohem přísnější školení v podobě řidičského průkazu, toho už dnes musí jímat hrůza z obdobných pirátů vodních ploch. Úsměvná jsou proto rovněž tvrzení ministerských úředníků, že k provozu lodních motorů smí být použit pouze olej ekologicky odbouratelný a že v oblasti kampů, chatových osad a pláží bude povolena pouze rychlost do 25 kilometrů za hodinu. Bude snad říční policie rozšířena a vybavena radary ke kontrole rychlosti a dodržování minimální vzdálenosti od břehu? A bude vůbec ochotna zasahovat, když nebude mít o nic větší pravomoci než dosud, kdy se ani zjevným porušováním zákazu provozu individuálních motorových plavidel nezabývá? Dá se naopak oprávněně předpokládat, že na Slapech a na Orlíku bude od 1.dubna platit jako na divokém Západě právo silnějšího. Navíc hrozí, že obě přehrady zažijí invazi Rakušanů a Němců s jejich čluny a vodními skútry, protože v jejich zemích nesmějí motorová plavidla v letních měsících jezdit.

Je paradoxní, že nad zrušením zákazu vyjadřuje podiv i Klausova ODS, pro kterou je jinak vždy na prvním místě rozvoj podnikatelských aktivit a třeba ekologické ohledy se snaží spíše diskreditovat. Stínový ministr dopravy ODS Martin Říman, který si vysloužil přezdívku hrobník železnice, dokonce v souvislosti s kauzou Slapy-Orlík prohlásil, že i liberál musí kapitulovat před omezeními, která jsou nevyhnutelnou daní ochraně přírody. Kdyby měly Slapy podle Římana rozlohu Bajkalského jezera, dovedl by si rekreační motorová plavidla na hladině představit. V našich podmínkách je ale zrušení zákazu hloupost. Přinese, jak řekl Říman, narušení životní pohody rekreantů. Není jasné, zda je tento velmi překvapivý postoj čelného představitele ODS vyvolán předvolební taktikou. Nicméně je jasné, že sociálnědemokratické ministerstvo dopravy zrušením jedné komunistické vyhlášky nahrálo pouze malé menšině movitějších občanů na úkor desetitisíců běžných rekreantů, především rodin s dětmi.