Dobrý výčepní musí o zákazníka pečovat, tvrdí odborník

Nejen zručnost, ale tak charisma a umění komunikovat s lidmi patří k práci úspěšného výčepního v současné době. Tvrdí to vítěz letošního ročníku Pilsner Urquell Master Bartender Lukáš Svoboda, který jako první Čech ve čtvrtek získal hlavní světovou trofej v čepování plzeňského ležáku. "Výčepní by měl ovládat své řemeslo. Měl by ale také o zákazníka pečovat," řekl Lukáš Svoboda ČTK. K pivu patří určitý servis. "Nejde však jen o čepování a nošení piva na stůl, jak si lidé v Česku práci výčepního představují," uvedl. Nutné jsou podle něj znalosti o kvalitě piva, jeho původu i historii. "Hospoda je také místo, kam si lidé chodí popovídat. V tom by jim měl výčepní vycházet vstříc," zdůraznil. Dokonala péče o zákazníka patří podle Lukáše Svobody, který pracuje v pražské pivnici Konvikt, k tradici čepování plzeňského piva. Velmi si přitom zakládá na tom, že se plzeňský prazdroj "čepuje, nikoli točí". "Díky správnému čepování má vyniknout jasně zlatá barva i smetanová pěna. Pivo by pak mělo zanechat na skle po každém napití kroužky. Pěna se navíc musí držet co nejdéle. Pivo totiž úzakonzervujeú a drží ho v dobré kondici," popisuje nuance.