Dvořákova opera Dimitrij - novinka operní sezóny
Příspěvkem do projektu "Česká hudba 2004 - nedílná součást evropské kultury", a současně poslední novinkou sezóny ve Státní opeře Praha je rozměrný opus Antonína Dvořáka "Dimitrij". Premiéru bohužel zřídkakdy hrané opery, která byla jako významný hudební artefakt z tvorby předního českého skladatele uvedena v červnu na mezinárodním hudebním festivalu "Smetanova Litomyšl", a které svítá naděje na nový život, sledovala Evelina Himalová.
Děj se odehrává v pravoslavném Rusku v době bojů o carský trůn před 400 lety. Přímo souvisí s námětem, který zpracoval Musorgskij v "Borisi Godunovovi". Značná síla inscenace tkví ve scéně, ve výpravných kostýmech, ale především v krásné hudbě. Z verzí, kterou zvolili tvůrci, zvítězila původní - z 80. let 19. století, podle níž je Godunovova dcera Xenie, v souladu s historickou skutečností, zavražděna. Při pozdějších revizích Dvořák totiž přistoupil k jemnějšímu řešení, a to k jejímu odchodu do kláštera. Opera, jak už bylo zmíněno, se příliš nehraje. V pražském Národním divadle byla naposledy na repertoáru v letech 1963 až 1966. V roce 1997 ji uvedli jako zatím poslední českou inscenaci v Ostravě. Koncertně pro pražské Rudolfinum ji pak ještě v roce 1989 nastudoval německý dirigent Gerd Albrecht s Českou filharmonií, a poprvé ji také natočil na desky. Projekt tehdy vzbudil velkou pozornost a "Dimitrij" byl řazen vedle "Rusalky" k vrcholům operní tvorby Antonína Dvořáka.
Současnou inscenaci ve Státní opeře Praha připravil režisér Michael Tarant a dirigent František Preisler s protagonisty Leo Marianem Vodičkou, alternovaným v titulní roli vynikajícím tenoristou s českými kořeny Peterem Svenssonem, letos nominovaným na Cenu Thálie, Jiřinou Markovou či Lenkou Šmídovou v roli Marfy Ivanovny, Tatianou Tesljou nebo Annou Todorovou v roli Mariny Mniškovy, Líviou Ághovou, Jitkou Burgetovou a Simonou Procházkovou, které alternují v postavě Xenie Borisovny, Šujského hrají Martin Bárta i Richard Haan, patriarchu Jova Pavel Klečka a Richard Novák. Skvěle obsazeny jsou i všechny zbývající role, jak se o tom ostatně mohli přesvědčit také divácii repríz ve Státní opeře Praha.
Dirigent František Preisler, který se Dvořákovou hudbou zabýval již dříve, považuje práci i na tomto díle - jak řekl Radiu Praha - za jakési osudové rodové spojení.
"Protože můj pradědeček studoval u Antonína Dvořáka na pražské konzervatoři skladbu, takže je to takové sepětí srdeční, a "Dimitrij" je pro mě jedna z nejkrásnějších oper české literatury. Považuji ji za klenot, je opravdu fantastická, plná sborových, nádherně vyhrocených citových scén, duetů... Celé je to zarámováno do obrovských oratorních ploch, kdy vlastně sbor má hlavní úlohu. Je to nesmírně těžké pro interprety, pro orchestr, i pro sbor,"
uvedl František Preisler, a tím také naznačil, proč se Dvořákův "Dimitrij", přestože patří k tomu nejlepšímu, co skladatel vytvořil, tak málo hraje. Závěrem dodal, že sám ho považuje za "velkou českou operu".