Ekonomika
V dnešní rubrice se Zdeněk Vališ ohlédne za návštěvou Václava Havla v severozápadních Čechách a vrátí se ke konfliktu pilotů ČSA s vedením o výši jejich platů.
Stávková hrozba pilotů Českých aeroliniích k sobě poutala minulý týden mimořádnou pozornost. Nakonec byla zažehnána kompromisem. Pilotům se v průměru zvýší platy o 30 procent. Vlajkový letecký dopravce patří v Česku k úspěšným dynamickým firmám. Na druhé straně ani ČSA se nevyhnuly potíže světové ekonomiky. Za první pololetí hlásí společnost poprvé po několika letech ztrátu téměř 60 miliónů korun. Podle ředitele vnějších vztahů Dana Plovajka se však dopravní ukazatele vyvíjejí příznivě, a tak by za celý rok měly být aerolinky nakonec v zisku. České aerolinie jsou členem Sky Teamu, druhého největšího leteckého sdružení na světě. Prostřednictvím Fondu národního majetku v nich má zatím 90procentní podíl stát.
A u letadel ještě zůstaneme. Do ostravského letiště Mošnov vkládali představitelé regionu vždy velké naděje. Především se v souvislosti s ním hovořilo o vzniku průmyslové zóny, která by do regionu přilákala zahraniční kapitál. Například Radim Berka z ostravského magistrátu už před dvěma roky řekl Radiu Praha, že...
A po dvou letech už je vše na dobré cestě. S opravou velkokapacitních letedel typu Boeing 747 Jumbo Jet na mezinárodním letišti Ostrava-Mošnov by se mělo začít na podzim příštího roku. Podle Gudmunda Sverrisona ze společnosti ECA, Mezinárodního konsorcia investorů z Islandu a Velké Británie závisí realizace projektu na dohodě s českou Správou letišť. Zatímco zahraniční investor požaduje pronájem plochy na dobu 50 let, Správa letišť chce objekt pronajmout jen na 30 let."Jsme poměrně v počátečním stádiu v tuto chvíli vyjednáváme o pronájmu prostorů na ostravském letišti. Pokud se nám podaří všechna jednání zakončit včas, pokud získáme včas všechna povolení pro zahájení stavby, mohli bychom začít stavět na jaře příštího roku s tím ,že servisní středisko by se mohlo stát plně operačním ještě do konce příštího roku."
Tolik Gudmund Sverrison z ECA. Chystaná investice má být součástí tzv. offsetových programů britsko-švédského konsorcia BAE Systems-Saab. BAE totiž slibuje poskytnout české ekonomice až 150procentní průmyslové kompenzace z ceny, kterou by Česko zaplatilo za nákup 36 kusů nadzvukových stíhaček Gripen. Ostravský projekt by se ale podle Gudmunda Sverrisona uskutečnil i v případě, kdyby Česko stíhačky Gripen nekoupilo. Zahraničním investorům se jinde nepodařilo sehnat vhodnou lokalitu pro opravy Jumbo-Jetů. Ostravské letiště má podle nich velký potenciál pro opravárenský závod, a to délkou letové a přistávací plochy, parkovacími místy pro letadla a také kvůli místní kvalifikované pracovní síle.