Ekonomika

Český Kolín zůstává stále jedním ze dvou měst, které mají největší šanci přilákat lukrativní investici německé automobilky BMW. Nabídky všech pěti uchazečů o novou montážní továrnu, která by mohla vytvořit až deset tisíc pracovních míst, posuzovala minulý čtvrtek dozorčí rada automobilky. Po jednání prosákly na veřejnost informace, podle nichž zůstává Kolín v nejvyšší hře hlavně proto, že nabízí nejlevnější pracovní sílu. Pozorovatelé ovšem upozorňují na silný tlak zejména ze strany německých odborů na udržení investice v zemi. Mezi uchazeči v Německu prý jasně vede Lipsko. Konečné slovo při rozhodování má mít správní rada a tu by mohl ovlivnit fakt, že v Česku by BMW údajně ušetřila na platech až 200 milionů marek ročně. A to je pořádná sleva při celkové investici ve výši zhruba jedné miliardy marek. Na to akcionáři slyší. Nicméně podle generálního ředitele vládní agentury Czechinvest Martina Jahna hovoří pro Kolín i jiné faktory než jen levná pracovní síla. Není ovšem žádným tajemstvím, že případný úspěch Kolína u BMW by triumfálním způsobem zakončil dosti úspěšné tažení premiéra Miloše Zemana za zahraničními investory. Vždyť Kolín je jeho rodné město.


A ještě jedna zpráva přišla minulý čtvrtek z Německa. V době, kdy v Česku už začal kvůli dvěma státním svátkům prodloužený víkend, rozhodl odvolací soud v Mnichově, že největší pivovarnický koncern, americký Anheuser-Busch, nesmí v Německu používat značku Budweiser. Soud tak potvrdil exkluzivní práva Budějovického Budvaru na tuto ochrannou známku v největší evropské pivní velmoci. Jak přiznává mluvčí Budvaru Denisa Milbacherová, vítězství budějovickým samozřejmě prodloužený víkend zpříjemnilo, protože německý trh je pro Budvar nesmírně důležitý. Podle některých pozorovatelů by se na druhé straně mohla oslabit tradiční pozice Budvaru na rychle se rozvíjejícím ruském trhu. Ruský úřad pro obchodní známky totiž nedávno zaregistroval Američanům ochrannou značku Bud, kterou už před rokem sebral Budvaru. Podle Denisy Milbacherové ale Budvar z tohoto rozhodnutí žádné obavy nemá. Nadále mu v Rusku zůstává exkluzivní právo na prodej piva pod značkami Budweiser a Budvar, které ruský zákazník důvěrně zná. Anheuser-Busch se už před několika lety neúspěšně pokoušel o privatizaci Budvaru. Prostě by ho koupil jen kvůli známce a udělal z něj svou evropskou filiálku. Česká vláda ale s privatizací nespěchá. Proč také prodávat podnik, který si vede velmi dobře a daňoví poplatníci na něj nedoplácí? Mimochodem, v Česku není moc značek, výrobků či podniků, které by nedaly pokojně spát Američanům.