Ekonomika

Tatra

S ekonomickými aktualitami se hlásí Zdeněk Vališ.

Tatra
Po téměř deseti letech skomírání a třech letech hledání má Tatra Kopřivnice konečně strategického partnera. Vláda rozhodla, že se jím stane americká společnost SDC International, která za více než 90 procent akcií zaplatí státu jednu miliardu dvě stě padesát miliónů korun. Částka zahrnuje i i převzetí dluhu vůči České konsolidační agentuře a investice pro rok 2002. Podle prezidenta SDC Mike Srkala hodlá nový majitel převzít i další závazky kopřivnické automobilky ve výši jedné miliardy korun. SDC se o Tatru zajímá už dlouhou dobu. O tom, jak vláda rozhodne, ale nebylo do poslední chvíle jasno. K americké firmě se rezervovaně stavěl zejména ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr, kterému se ještě pár hodin před hlasováním ve vládě snažil velvyslanec Spojených států v Praze Craig Stapleton dokazovat, že společnost SDC je skutečně důvěryhodná. Pochybnostmi o americké firmě se netajila ani dozorčí rada České konsolidační agentury, která je jedním ze dvou státních akcionářů Tatry. Podle tajemníka rady Tomáše Páva ale agentura neměla na výběr, protože byla tlačena časem.

"Dozorčí rada si byla vědoma současného stavu společnosti Tatra a končícího termínu platnosti výjimky Úřadu pro hospodářskou soutěž, umožňující kapitalizaci pohledávek. Měla ovšem k tomuto prodeji několik výhrad, které také ve svém usnesení vyjádřila. Existují jisté pochybnosti, zda společnost SDC International je skutečně strategickým partnerem, zda má dostatečné finanční možnosti, a to že nebylo dozorčí radě předloženo žádné jiné alternativní řešení."

Vedení Tatry nechtělo průběh výběrového řízení na strategického partnera, ani pochybnosti o vítězné SDC International komentovat. Jan Slezák z tiskového odboru Tatry ale potvrdil, že záměr Američanů byl ze všech předložených variant pro automobilku nejzajímavější.

"Zástupci managementu Tatry měli před časem možnost vyjádřit se k anonymně předkládaným plánům doporučených investorů. Z hlediska potřeba automobilky pak vybrali jednu, která se následně ukázalo jako ta, jíž prezentovala americká firma SDC International."

Ještě před jednáním kabinetu se objevily informace, že pokud vláda do konce nevybere strategického partnera Tatře, bude to pro automobilku definitivní konec a příští rok už nebude co prodávat. To ale striktně popřel předseda dozorčí rady Vlastimil Horkl.

"Společnost má naplněn výrobní program do konce letošního roku, dá se říci, že přeplněn, a má i zakázky na první čtvrtletí příštího roku. Společnost je zisková a nedomnívám se, že jakékoliv spekulace by mohly běžný chod firmy ohrozit."

Prakticky všechny pochybnosti kolem výběru strategického partnera ale zmizely minulý týden během cesty premiéra Miloše Zemana do Spojených států. Přímo z Ameriky vzkázal premiér svému kabinetu, že situace se radikálně změnila a že za firmou SDC International nyní pevně stojí známý americký výrobce nákladních automobilů Terex, což před tím nebylo. Strategickým investorem je tedy Terex.

"Ten má určitou řadu nákladních automobilů, které vhodně doplní řada nákladních automobilů vyráběných v Kopřivnici. Takže není to společnost, která - jak doufám - kupuje tento podnik, aby ho uzavřela a zbavila se konkurence, neboť jím vyráběné produkty ona sama nevyrábí, ale kupuje ho kvůli tomu, aby doplnila svoji výrobní řadu off-road tracků určité váhové kategorie."

Takže prodeji Tatry podle Zemana už nic nebrání. Prezident SDC Mike Srkal řekl, že společnost chce ke skvělým schopnostem Tatry přidat západní marketing a finanční strukturu s cílem dostat Tatru zpět na pozici podniku světového formátu tak, jako tomu bylo po více než jedno století. Do vedení Tatry přivede SDC mimo jiné bývalého prezidenta General Motors Europe Dennise Pawleyho a bývalého ministra zahraničí Spojených států generála Alexandra Haiga.