Ekonomika

Pravidelná čtvrteční ekonomická rubrika, kterou připravila Hanka Bakičová, je věnována privatizaci Českých aerolinií, zaměstnávání cizinců a cenám potravin.

Do národního leteckého dopravce Českých aeroliníí by měly v roce 2002 vstoupit Air France a americká Delta Air Lines. Tyto dvě společnosti jsou vedoucími členy nové světové letecké aliance Sky Team, která vznikla 22. června tohoto roku. Aliance vlastní tisíc letadel a loni přepravila do 98 zemí světa celkem 174 milony pasažérů. O vstupu Sky Team do ČSA rozhodla česká vláda na svém středečním zasedání. Český stát nyní vlastní v ČSA prostřednictvím Fondu národního majetku a Konsolidační banky 90-procentní podíl. Už před jednáním vlády existovala podle mluvčího Ministerstva financí Libora Vacka konkrétní představa, jak by měly vypadat změny v akciových podílech ČSA: Výše podílu, který by mohli Air France a Delta Air Lines získat navýšením základního jmění ČSA o 483 milióny korun nebo odkoupením části akcií ve vlastnictví státu, by neměla přesáhnout 15 procent. Dalších zhruba 25 procent akcií chce stát umístit na veřejných kapitálových trzích. Podle vládou schváleného materiálu by měl stát ale zajistit, aby při nabídce akcií investorům na kapitálových trzích nezískal významnější část akcií letecký dopravce, který není členem Sky Teamu.

Rozšíření zahraničního podílu v ČSA by se mělo uskutečnit až po vyhodnocení spolupráce v rámci Sky Teamu nejdříve v roce 2002. Celkem 52 procent akcií Českých aerlonií by mělo v souladu s leteckým zákonem zůstat v rukou státu nebo českého subjektu. ČSA by se měly do Sky Teamu plně začlenit před letním letovým řádem 2001, tedy v březnu příštího roku. Air France i Delta Air Lines bude také umožněno zastoupení v představenstvu ČSA. Český stát si ale zatím podrží rozhodující vliv na řízení. Prezident Českých aerlonií Miroslav Kůla řekl, že pokud dojde ke vstupu Sky Teamu, budou mít ČSA exluzivní pozici pro střední a východní Evropu a Praha se stane na leteckých mapách významným místem.

Autor: Hanka Bakičová
spustit audio