Ekonomika

r_2100x1400_radio_praha.png

Připravil Zdeněk Vališ.

Očekávaná, leč pro Čechy vždy bolestná zpráva je tu. Ceny piva opět zamířily směrem nahoru. Na pochod se jako obvykle vydává nejprve skupina kolem vlajkové lodi Plzeňského prazdroje, kam patří po letošní červencové fúzi rovněž nošovický Radegast a Velkopopovický kozel. Zvýšení cen všech značek, zatím bez desítky a dvanáctky Gambrinus, je podle mluvčího Prazdroje Jaroslava Pompa nevyhnutelné. Prazdroj zřejmě využívá ke zdražení předvánoční období, kdy lidé nakupují a nehledí tolik na výdaje. Konkurenti, kteří samozřejmě čekali, až Plzeňáci učiní první krok, aby je mohli následovat, nyní poněkud váhají. Není ani jasné, jaký dopad bude mít zdražení značek Prazdroje na spotřebitele. Například většina plzeňských restaurací oznámila, že ceny zatím zvyšovat nebude.


Nedávné rozhodnutí vlády privatizovat plynárenskou společnost Transgas jako celek někteří odborníci kritizovali. Výnos státu by prý byl vyšší, kdyby se privatizovalo po částech. Ukazuje se však, že tomu může být právě naopak. Mamutí ruská společnost Gazprom se totiž snaží přebrat velké zákazníky v západní Evropě a vytlačit tak z trhu jiné dodavatele. Pokud se to podaří, mohlo by dojít k velmi výraznému zvýšení tranzitu ruského plynu přes české území, především do jihozápadní Evropy. Při zvýšené přepravě by se zvýšily nejen zisky české plynárenské společnosti Transgas, ale také dodávky plynu, kterým Rusové platí státům za přepravu. V České republice tyto dodávky pokrývají asi třetinu roční spotřeby. To vše by se ale pozitivně odrazilo i v ceně, za kterou by stát mohl při privatizaci prodat společnost Transgas. Podle některých odhadů by cena mohla vzrůst až dvojnásobně. Existuje ovšem i velmi pesimistická varianta. Ruská společnost už před časem naznačila, že kvůli neshodám s Ukrajinou, by mohla přerušit tranzit plynu do západní Evropy přes tuto zemi. Nová tranzitní cesta by pak mohla vést po dně Baltského moře přímo do Německa. To by bylo pro Česko velmi nepříjemné. V důsledku toho by došlo k dosti výraznému zdražení plynu v zemi. Tato varianta je ale pro Rusko finančně velmi nákladná. Mnohem pravděpodobnější je vybudování nové cesty přes Bělorusko a Polsko. V tomto případě by se pro český Transgas oproti současnému stavu moc nezměnilo, protože nová cesta by určitě musela zahrnout i vybudování odbočky do Česka a odtud by pak plyn putoval už tradičním způsobem do Německa, Rakouska a Itálie. Faktem je, že ruský Gazprom drží podle odborníků v rukou všechny plynárenské trumfy a bude záležet jenom na jeho dalších rozhodnutích. Dá se rovněž předpokládat, že Rusové se budou v konsorciu se západními partnery ucházet o privatizaci české plynárenské společnosti.


Šedesát procent mzdy budou od prvního prosince dostávat zaměstnanci největšího výrobce dopravních letounů v Česku Letu Kunovice, kteří jsou už patnáctý týden na nuceném volnu. Informovala o tom správkyně konkurzní podstaty Zlatava Davidová. Ta si od tohoto opatření slibuje snížení nákladů, a tedy i větší důvěryhodnost firmy v očích největšího věřitele státní Konsolidační banky. Davidová podniká i další kroky k udržení firmy. Jednala například na ministerstvu obrany o poskytnutí zakázek. Klíčovým problémem jihomoravského podniku poblíž Uherského Hradiště zůstává už řadu let nedostatek peněz na profinancování výroby. Podnik prodala v roce 1998 vláda Josefa Tošovského americké firmě Ayres Corporation za pouhých 156 milionů korun. Přitom Let Kunovice dokončoval v té době nový typ dopravního turbovrtulového letadla L-610, který by mohl navázat na velké exportní úspěchy předchozího typu L-410. Američané slíbili přinést do podniku provozní kapitál, dokončit vývoj šestsetdesítky a navíc vyrábět v Kunovicích své letouny Loadmaster. Ani jeden z těchto slibů nebyl splněn. Od 26. října je Let Kunovice v konkursu. V konkursu se ovšem ocitl rovněž vlastník Letu americká firma Ayres. Společnost, která ve Spojených státech Ayres převzala, zjišťovala, zda Let Kunovice je s to dokončit vývoj a zajistit sériovou výrobu letounu Loadmaster. Český výrobce těmito testy úspěšně prošel a je tedy naděje, že bude uzavřena smlouva na celý projekt s novou americkou společností. Před časem se proslýchalo, že o Let Kunovice by po odchodu firmy Ayres mohla mít zájem přední izraelská letecká a zbrojní firma Izrael Aircraft Industry. O řešení problémů kolem Letu se prý dosti zajímal rovněž britský koncern BAE Systems. Ten by v Česku rád uspěl v soutěži o dodávku nadzvukových stíhaček pro českou armádu.


Na závěr ještě pohled do kurzovního lístku České národní banky na čtvrtek 23.listopadu. Dolar 40 korun, 96 haléřů. Marka 17 korun, 70 haléřů.