Ekonomika

r_2100x1400_radio_praha.png

Zahraniční investice v České republice, plánovaná výstavba dálnice D47 na severní Moravě a připravované ukončení platnosti některých čekých bankovek - to jsou témata ekonomické rubriky, kterou připravil Zdeněk Vališ.

Je známou skutečností, že česká ekonomika trpí nedostatkem domácích finančních zdrojů a že je tudíž životně závislá na přílivu zahraničních investic. Stále trvající konjunktura v západní Evropě, znatelné domácí oživení a pokračující privatizace zatím přílivu zahraničních financí nahrávají. Potvrzuje to i vládní agentura CzechInvest, podle které za poslední dva roky obdrželo vládní pobídky 41 firem. Investice v hodnotě 100 miliard korun směřují především do výrobních závodů a měly by přinést zhruba 18 tisíc nových pracovních míst. Stabilní příliv zahraničních úspor dnes také umožňuje vcelku snadno financovat schodek běžného účtu platební bilance. Jenže, jak známo, nic netrvá věčně. V západní Evropě už existují náznaky zmírnění konjunktury a projevují se také dopady vysokých cen ropy. To značně omezuje ochotu investorů z vyspělých zemí jít do rizikovějších investic. A investice do transformujících se ekonomik takové rozhodně jsou. Odborníci proto upozorňují, že je třeba stále přemýšlet o tom, jak si zájem investorů udržet. Vedle vládních pobídek, které jsou pro zahraniční firmy vždy lákavé, jde především o to, jak odstraňovat různé překážky, které investorům komplikují jejich aktivity. V této souvislosti se sice nejčastěji hovoří o stále kralující byrokracii, ale v posledních letech se k tomu přidávají i stesky na málo flexibilní a mobilní pracovní sílu. Nezanedbatelnou roli v úvahách zahraničních investorů ovšem hraje i nedostatečná infrastruktura a omezená kapacita hraničních přechodů.


Ať mluvíte na severní Moravě o rozvoji regionu s kýmkoli, řeč se nakonec vždy stočí k léta diskutované dálnici D47, na kterou všichni čekají jako na smilování, protože si od ní vcelku logicky slibují lepší výměnu zboží s okolním světem, zapojení do středoevropské dálniční sítě, zvýšení objemu investic v regionu a tím i více pracovních příležitostí. Už několik měsíců se zároveň intenzivně pracuje na dohodě s Polskem. Do konce roku by mělo být jasné, zda naši severní sousedé povedou svou dálnici až k hranici mezi oběma státy. V takovém případě by česká strana postavila rovněž dálnici až ke společné hranici. V opačném případě bude stavba ukončena na severním okraji Ostravy. Při pohledu na mapu jde v podstatě o prkotinu. Rychlostní silnice z Brna končí před Olomoucí. Bylo by tedy nutné postavit dálniční obchvat Olomouce, který by navázat na krátký dálniční úsek do Lipníku nad Bečvou a odtamtud postavit dálnici v délce 50 až 70 kilometrů. Definitivní trasa není ještě vytyčena. Hlavním problémem ovšem zůstává, kde na to všechno vzít peníze, odhadem 35 miliard korun. Podle ministra dopravy Jaromíra Šlinga, vláda v současné době zvažuje, zda přijme nabídku izraelského investora, který projevil zájem stavbu financovat. Izraelský investor prý slibuje dokončení stavby v roce 2006. Přirozeně bude chtít, aby se mu vložené prostředky vrátily i se ziskem. Jakým způsobem by mu to tedy česká strana mohla zabezpečit? Ostravský primátor Evžen Tošenovský není příliš nakloněn vládní představě o zahraničním investorovi a naopak se domnívá, že stavbu by měl finančně zajistit stát. Ostravského primátora Tošenovského nepřímo podporuje i polský velvyslanec v Praze Marek Pernel. Varšava prý má s profinancováním dálnice na svém území pouze prostřednictvím soukromých investorů dosti špatné zkušenosti. Takže pokud česká vláda přistoupí na izraelskou nabídku, nezbývá než doufat, že bude mít větší štěstí na solidního zahraničního investora.


Od 1. července příštího roku přestanou platit některé pětitisícové a tisícové bankovky. Jedná se o bankovky vydané v roce 1993, které mají méně ochranných prvků proti padělání, než později vydané vzory. Radiu Praha to potvrdil mluvčí České národní banky Milan Tománek.


A na závěr ještě pravidelný pohled do kursovního lístku České národní banky na čtvrtek 14. prosince. Dolar 39 korun, 63 haléřů. Marka 17 korun, 75 haléřů.