Ekonomika

Ekonomickou rubriku připravil Zdeněk Vališ.

Ozdravná kůra ve vybraných tuzemských společnostech, známá pod názvem revitalizace, zatím nepřinesla žádné oslnivé výsledky, ale ani zcela nepropadla. Docela slušnou naději na nový život mají třeba automobilka Tatra Kopřivnice či hutní a strojírenský komplex Vítkovice. Různé otazníky se naopak stále vznášejí nad ČKD Praha holding a Zetorem Brno. Existuje však už jeden příklad docela úspěšně provedené finanční a organizačně-výrobní restrukturalizace. Je jím Škoda holding, představující novou budoucnost výrobních aktivit spojovaných s tradičním českým názvem Škoda Plzeň. V současné době má jsou jeho hlavními akcionáři Česká konsolidační agentura - bývalá Konsolidační banka, Revitalizační agentura a Škoda a.s., což je zbytková společnost spravující dosud část majetku bývalé plzeňské škodovky. Škoda holding je zatím jedinou firmou zařazenou do skupiny revitalizovaných podniků, která dosahuje zisku. A to od loňského roku, kdy tato společnost vznikla. Za letošní první pololetí vykázala konsolidovaný zisk téměř 65 milionů při tržbách přesahujících šest a půl miliardy. Jak říká mluvčí Karel Samec, většinu produkce Škoda holding vyvážela. Hospodářské výsledky kupodivu zlepšuje i dceřinná akciová společnost Škoda Jaderné strojírenství, i když se musí vyrovnat s ukončením dodávek pro dostavěné jaderné elektrárny Temelín a slovenské Mochovce. Navíc s výrobou dalších jaderných reaktorů asi nemůže firma v dohledné době počítat. Podniků schopných zhotovit atomové reaktory je ovšem ve světě jen několik a patří ke strojírenské elitě. A tak nelze nic vyloučit. Nyní se ve světě staví 30 nových bloků atomových elektráren. Škoda JS se netají tím, že chce dobýt Spojené státy, kde nastává nový boom jaderné energetiky. Podle generálního ředitele Jiřího Borovce jsou k tomu nutné i personální změny. Firma právě získala zakázku od německé společnosti GMB na výrobu kontejnerů pro skladování vyhořelého jaderného paliva za několik desítek milionů eur. Smlouva platí do roku 2005. Velkou zakázkou Škody JS je obnova systému kontroly a řízení atomové elektrárny Dukovany. Během deseti let přinese sedm miliard korun. Kromě jaderného strojírenství se Škoda JS začala zaměřovat i na jiné obory. Například už tento měsíc by měla zahájit rekonstrukci velkého plynárenského závodu v Rusku. Slušné hospodářského výsledky, nadějné zakázky a kontakty, to vše by mohlo nakonec přilákat do Škody JS silného strategického partnera.


A od těžkého strojírenství se přesuňme do oblasti velmi lehké až povznášející. K produktu, který na rozdíl od jaderného reaktoru je určen k téměř okamžité spotřebě a vzniká jen jednou do roka, na jižní Moravě právě touto dobou. Ano, jde o burčák. Ten bude letos poprvé nejen pod drobnohledem veřejnosti. Výrobce a prodejce totiž čekají tvrdší a častější kontroly. Umožní to novela zákona o vinařství a vinohradnictví, která dává České potravinářské a zemědělské inspekci větší pravomoci. Potvrdila to mluvčí inspekce Daniela Kolejková. Burčák už tekl v uplynulých dnech plným proudem při svátcích vína v různých českých městech, i při vinobraní v Praze. Na jižní Moravě ale teče stále. Například v Brně na náměstí Svobody ho až do konce týdne nabízí přímo devět šenků.


Takřka na poslední chvíli byla zažehnána hrozba, že stroje Českých aerolinií a dalších sedmi leteckých společností zůstanou od pátku na zemi. Pojišťovna Alianz totiž snížila své garance za škody způsobené válkou či teroristickými útoky z dosavadní jedné miliardy na pouhých padesát miliónů dolarů za každé letadlo a bez adekvátního pojištění nemohou letadla vzlétnout. Vláda se proto ve středu rozhodla poskytnout českým leteckým dopravcům záruky. Ty by měly pokrýt případný rozdíl mezi nově stanoveným krytím a částkou, na níž byly stroje původně pojištěny. Státní garance aeroliniím jsou omezeny do konce října. Pak má situaci řešit zákon, který ministr dopravy předloží vládě příští týden. Nicméně pokud by se pojišťovna Alianz s leteckými společnostmi nedohodla na dalším postupu, je možné, že by začaly jednat o pojištění s jiným ústavem. Do hry by se tak vrátila i někdejší monopolní Česká pojišťovna, u níž byly České aerolinie pojištěny dříve.