Festival bollywoodského filmu nabídne letos nejen filmy z Indie, ale i Pakistánu

Foto: archiv festivalu

Ve středu 22. října začíná již 12. ročník Festivalu bollywoodského filmu v Praze. Festival nabídne filmy nejen z Indie, ale i Pakistánu. Hlavním tématem festivalu, jehož součástí je také bohatý doprovodný program, se v letošním roce stalo dětství. Více řekl Kristýně Makové umělecký ředitel festivalu Radim Špaček:

Radim Špaček,  foto: Alžběta Švarcová / Český rozhlas
“Festival bollywoodského filmu, jehož 12. ročník se koná od 22. do 26. října v pražských kinech Lucerna a Světozor, jsem založil se dvěma kamarádkami, protože jsme fanoušky Indie a indických filmů. Chtěli jsme si ty filmy sami pro sebe promítnout. Zjistili jsme ale, že na promítání máme malé byty, experimentálně jsme tedy udělali projekci na FAMU. Byli jsme velmi překvapení, kolik přišlo lidí, bylo tam plno. Postupně jsme to zprofesionalizovali a navázali kontakt s indickou ambasádou. Víme, že kdybychom to nedělali my, nikdo jiný festival pořádat nebude, tak v tom pokračujeme už 12 let. A pořád nás to baví.”

Díky pozvání organizátorů festivalu přijel do Prahy v roce 2008 dokonce Kabir Bedi, u nás známý jako představitel Sandokana ve stejnojmenném italském seriálu:

Kabir Bedi s přítelkyní a indickým velvyslancem H. E. Shri DP Srivastavou,  foto: Štěpánka Budková / Český rozhlas - Radio Praha
“To byl velký výkon, hlavně díky naší, dnes již tedy bývalé, spolupracovnici Sangitě Shresthové. Domnívám se, že jedním z hlavních důvodů, proč přijal naše pozvání bylo, že chtěl své mladé přítelkyni ukázat Evropu, a to, jak je tu slavný. Když se rozšířilo, že přijel, museli jsme doslova prchat před davy lidí. Pan Bedi byl ale velký profík, podepisoval se až do padnutí, na všechny byl moc milý.”

Snahou organizátorů není jen promítat filmy, ale také přiblížit prostředí indických kinosálů českému publiku:

“Chceme, aby během promítání panovala v kině atmosféra podobná atmosféře v kině indickém. Vzhledem k tomu, že přibližně polovinu publika tvoří Indové, celkem se nám to daří. Já sám coby filmový režisér trpím tím, když v kině někdo telefonuje, v Indii je to ale zcela běžné. Semtam se to tedy stane i u nás, někdy tam dokonce pobíhají děti a křičí. Krom toho nám v rámci festivalu připravuje občerstvení indická restaurace, festival zpestřuje i řada stánků a doprovodný program. Snažíme se to tedy oživit tak, aby divák nešel pouze do kina, ale aby si také něco užil.”

Foto: archiv festivalu
V letošním roce budou uvedeny dva pakistánské filmy – v rámci sekce Lollywood v Bollywoodu:

“Myslím si, že by to mohl být průlom. Měl by to být krok k internacionálnímu dialogu těchto dvou zemí, které jsou ve sváru. Teď se, podle mě, začalo blýskat na lepší časy. A my k tomu přispějeme tímto malým dílkem.”

Zahajovacím filmem letošního ročníku festivalu se stal film Sholay:

“Film Sholay neboli Plameny je indický western. Jedná se o naprosto nejklasičtější klasiku ze všech klasik. Každý Ind to viděl nejméně dvacetkrát, já taky. Je to sice western, samozřejmě ale na indický způsob. Hodně se tam zpívá a tancuje, je to hodně komické, ale zároveň i tragické. Když tento film představuju známým, říkám, že je to něco mezi Sedmi statečnými a filmem Butch Cassidy a Sundance Kid. Film nabízíme ve 3D v digitálně zremastrované kopii.”

Dalším snímkem, který festival nabízí, je Dhoom 3 – třetí díl z volné série akčních filmů, z jejichž soundtracků se dokonce stávají sezónní hity. Hlavního hrdinu zde ztvárňuje známý herec SholayAmir Khan:

Dhoom 3,  foto: archiv festivalu
“Celý film se odehrává v Chicagu. Je v něm spousta honiček v helikoptérách, na člunech, vybuchují tam banky, dollary létají vzduchem. Film je velmi efektní, je na něm znát velký rozpočet. Zároveň má film přesah, není to tedy jen nějaká blbinka pro oddech.”

Amir Khan hraje i v dalším uváděném filmu Taare Zameen Par, v překladu Jako hvězdy na zemi:

“Tenhle film je z letošní přehlídky mému srdci nejbližší. Film je o malém chlapci, který chodí normálně do školy, ovšem přijde se na to, že trpí dyslexií. Nikdo si s tím neví rady. Naštěstí pozná bezvadného, citlivého a empatického učitele, který se mu se vším snaží pomoct. Toho hraje právě Amir Khan. Na film doporučuji s sebou vzít mnoho kapesníků. Ne snad proto, že by byl nějak smutný nebo drastický, je to opravdu doják. Týká se dětské tematiky. A Amir Khan je v tom filmu opravdu úžasný.”

Tématem letošního ročníku festivalu se stalo dětství. Jedním z filmů s hlavním dětským hrdinou je sociální drama Fandry. Vypráví příběh o malém chlapci, který velmi trpí tím, že pochází z kočovného nomádského kmene:

Fandry,  foto: archiv festivalu
“Hlavní hrdina stojí mimo kastovní systém. Ostatní vesničané ho tím pádem ponižují, například i takovými úkoly, jakými je chytání divokých prasat, která se v jeho kočovném jazyce nazývají fandry, odtud název filmu. Hlavní hrdina se navíc zamiluje, samozřejmě do dívky z vyšší kasty. Režisér, který film natočil, Nagraj Manjule, sám pochází z bídných poměrů. Vypracoval se ale až na úspěšně debutujícího filmového režiséra. Je mi sympatické, že přetransformoval své zážitky z dětství do takhle citlivého příběhu, který by mohl mnoha lidem otevřít oči. Jsem rád, že film slaví úspěchy i v Indii.”

V letošním roce jsou v programu dva filmy ze 40. let minulého století. Jedním z nich je dokument American in Madras, v překladu Američan v Madrasu. Jde po stopách Američana Ellise R. Dungena:

“Ellis Dungan přijel do Indie v polovině 40. let. Nepůsobil v Bollywoodu, ale v Tamilnádu, dělal tamilské filmy. Jeho motivací bylo pomoci zdokonalit indickou kinematografii po technické stránce. Opravdu spousta jeho filmů, díky jeho zlepšovákům a fíglům, které tam přinesl z Ameriky nebo vymyslel, byla dost úspěšná. Bohužel, také se jich zachovalo málo, asi jen šest ze čtrnácti.”

Druhým snímkem ze 40. let je film Prem Nagar. Autorem scénáře k tomuto snímku je židovský emigrant Willy Haas, který utekl z Prahy před nacismem do Indie.

Prem Nagar,  foto: archiv festivalu
“Film Prem Nagar se odehrává na vesnici, jde o souboj dvou sourozeneckých dvojic. Ve filmu je plno kouzel, čar, nesvárů, dokonce i zločinů. O samotný film ale úplně nejde, spíš o okolnosti jeho vzniku. Součástí programu bude přednáška o Willi Haasovi, ten utekl z Prahy v roce 1939 před nacismem. Jak to sám popsal, odlétal letadlem Baťa do Indie ve chvíli, kdy do Prahy přijížděl Wehrmacht v autech. V Indii se uchytil v Bollywoodu, přímo v Bombaji. Napsal, tuším, šest scénářů, které byly realizovány. Z těchto filmů se zachoval jen jediný, právě Prem Nagar. Sám jsem zvědav na reakce publika, protože takhle starý film jsme na festivalu už dlouho neměli.”

Program festivalu, ale i další informace naleznete na webových stránkách Festivalu bollywoodského filmu