Filmový archiv získal z USA pozůstalost režiséra Ivana Passera
Pozůstalost česko-amerického režiséra Ivana Passera získal tuzemský Národní filmový archiv (NFA). Ve 34 krabicích byly i takové zajímavosti, jako například recept na svíčkovou napsaný ve scénáři, golfové kartičky i propracované teorie, jak rozbít bank.
Ivan Passer byl však především filmař. Představitel československé nové vlny zemřel loni v USA 9. ledna. Podílel se na scénářích k filmům Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky či Hoří, má panenko.
Ve Spojených státech natočil například v roce 1971 snímek Zrozen k vítězství, ve kterém si zahrál George Segal, či o deset let později Cutterovu cestu s Jeffem Bridgesem. Snímek Passerovi otevřel dveře k dalším projektům.
Většinu poznámek si psal do scénářů v češtině
Více o pozůstalosti prozradil ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant:
"Pozůstalost Ivana Passera k nám připutovala z Los Angeles. Je to doslova požehnání, že přišla tak, jak Ivan Passer od svých dokumentů odešel. Je to autentický soubor všech možných scénářů, dokumentace k natáčení, jeho pracovní deníky, osobní dokumenty. Je tam jakoby v časové kapsli zachovaný život Ivana Passera ve Spojených státech od roku 1969, od jeho exilu až do smrti."
Pokud jste měl možnost krabice vidět, bylo v nich něco, co vás osobně překvapilo?
"Překvapilo mě třeba to, že když Ivan Passer četl scénáře a dělal si k nim poznámky, tak kombinoval češtinu a angličtinu. I v pozdním věku, když četl anglický scénář, který měl být točený v Hollywoodu, tak většina poznámek byla v češtině. To mě přišlo velmi zajímavé, že byl pořád jazykově fixovaný na češtinu. Jsou tam takové dojemné pasáže, když si místy do těch scénářů nebo do jiných dokumentů k filmům psal jako poznámky kuchařské recepty. Tam najdeme u nějakého filmu nebo v deníku recept na svíčkovou a další recepty na česká jídla. Ty si psal taky převážně v češtině."
Co prozrazuje pozůstalost o jeho zájmech, o jeho koníčcích?
"Já jsem věděl, že Ivan Passer byl velký fanoušek a dobrý hráč golfu. To byla jedna z věcí, která ho spojovala s Milošem Formanem, ale překvapilo nás, když jsme v jedné krabici našli hromadu takových řekněme motivačních kartiček, na které si psal různá hesla nebo návody jakou holí dát jakou ránu. Pak mě překvapila jeho vášeň pro sázení, pro hry, pro kasino. Věděl jsem, že to byla jeho záliba, ale tady vidíme, že na to šel opravdu velice vědecky a měl vymyšlené teorie, jak rozbít bank."
Podařilo se mu bank někdy rozbít? Je tam nějaká poznámka?
"Nepodařilo. Víme z jiných svědectví, že třeba s Omarem Sharifem, se kterým točil jeden film, byli velmi vášniví hráči karet a Ivan Passer dokázal prohrát docela vysoké částky."
Dočetla jsem se, že také sbíral golfové kartičky.
"To jsou právě ty kartičky, které nosil po kapsách, a na kterých měl ta různá hesla, která se týkají golfové hry, ale která mají až filosofický přesah. Působí to na mě tak, že ta golfová hra pro něj byla nějakým modelem světa, ve kterém se orientoval."
Bude možnost vidět tu pozůstalost, až koronavirus dovolí?
"Pro nás je strašně důležité ukazovat filmy Ivana Passera, protože v první řadě to byl scénárista a režisér. Už jsou online dostupné jeho základní dva české filmy Intimní osvětlení a Fádní odpoledne. To je přece jenom jádro Passerovy tvorby. Pozůstalost bude částečně zpřístupněna online. Jsou tam samozřejmě nějaké právní limity. Velmi brzy bude zpracovaná a bude přístupná pro badatelské účely."
S kým jste o pozůstalosti jednali?
"My jsme jednali lidmi, kteří si byli s Ivanem Passerem a jeho ženou velmi blízcí. Passerova vdova je pověřila vyřízením pozůstalosti. S nimi jsme podepsali darovací smlouvu, která má určité podmínky. Zavázali jsme se v ní například k tomu, že až konečně v Los Angeles dostaví Muzeum filmu, tak rádi poskytneme digitalizáty některých věcí z pozůstalosti Ivana Passera, která bude u nás uložena."
Převoz takto rozsáhlé pozůstalost proběhl úspěšně i díky zapojení velvyslanectví ve Washingtonu a ministerstev zahraničí a kultury.