Hlavní nádraží v Praze změní svou tvář
Za deset dní začne zásadní rekonstrukce hlavního nádraží v Praze. Co si od ní mohou cestující slibovat? A nestane se vlak luxusem, až se velkorysé plány promění ve skutečnost?
Italská společnost Grandi Stazioni za miliardovou investici do rekonstrukce získá budovu do pronájmu na třicet let. Z ponurého objektu hodlá udělat prosvětlený prostor s mnoha obchodními a restauračními prostory. Bude to zdlouhavá práce, protože po celou dobu rekonstrukce bude nádraží nadále v plném provozu, i když v různých etapách budou samozřejmě některé části nádraží na čas uzavírány. Z pokladen za sklem s malým průzorem by se měly stát recepce, v takřka luxusním prostoru by už neměli mít místo bezdomovci. Bezpochyby ale ceny nabízených služeb poskočí na vyšší úroveň, než jsou dnes cestující zvyklí. Železnice jsou přitom už stejně dražší, než autobusová přeprava. Nestane se tak vlak nakonec luxusem?
"Určitě ne. Naopak, my jsme letos a vlastně opakovaně svědkem vzrůstajícího zájmu o železnici, o přepravu s Českými drahami. Po celý vlastně letošní rok nám roste počet cestujících,"říká mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj a zdůvodňuje: "Jsme svědky také příchodu na železnici zákazníků, kteří odešli od železnice v 90. letech, protože v té době jim České dráhy neuměly nabídnout odpovídající služby. Dneska my jsme jim schopni nabídnout nejenom zajímavé ceny, ale na druhou stranu velmi kvalitní služby. Určitě dá se uvést příklad vlaku SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou, nově - od nového jízdního řádu - provozovaných také z Vídně a z Bratislavy do Prahy a nám třeba na trase Praha - Ostrava přibylo díky těmto vlaků třicet procent nových cestujících."