Karlovarský filmový festival nabízí snímky k zamyšlení
V Karlových Varech pokračuje 42. ročník Mezinárodního filmového festivalu, který na místě sleduje náš redaktor Petr Gabal. Co ho v takřka nepřeberné nabídce nejvíc zaujalo v první polovině festivalu?
A o tom, že film nemá být jen pouhou vyleštěnou zábavou, ale má mít silný kontakt s realitou, velice zaníceně mluvili i představitelé dvou evropských kinematografií. Italský režisér Girogio Diritti si posteskl, že italský film cítí velký tlak televize. Televize se ale snaží do filmu dostat nějaké reklamní sdělení, prodat co nejvíce aut a mobilních telefonů, místo aby jí aspoň trochu záleželo na zlepšení světa, říká Diritti.
Jen málo jinou zkušenost pak sděloval maďarský režisér Zoltán Kamondi. Maďarské filmy na domácím trhu dosahují podíl nejvíce šesti-sedmi procent, přes devadesát patří Americe, na ten malý zbytek se musí vejít Evropa, odpověděl Kamondi na otázku Radia Praha. On by o podporu televize možná i stál, jenže hlavní veřejnoprávní kanál naprosto vycouval z jakékoliv produkce v této oblasti. Přesto díky jiné televizi, TV Duna, která je podle jejího prezidenta snad nejchudší stanicí ve střední Evropě, vznikl pozoruhodný film Dolina. Silné podobenství o totalitě, která se překvapivě snadno zmocní společnosti, z níž nikdo neumí, a vlastně ani nechce uniknout. Mohla by to být minulost kdekoliv, mohla by to být dnešní Kolumbie nebo Bělorusko, a mohla by to být klidně budoucnost Západu, pokud budeme lhostejní, zdůrazňoval režisér. Kolik diváků ale na jeho temný film bez happy endu přijde, to už je jiná otázka.