Kultura

Při poslechu zajímavostí ze světa kultury vás opět po týdnu vítá Evelina Himalová.

Začnu blahopřáním spisovateli a publicistovi Pavlu Kosatíkovi, který v minulých dnech v Zrcadlové síni pražského Klementina převzal prestižní literární Cenu Toma Stopparda, anglického dramatika českého původu, kterou od roku 1983 každoročně uděluje Nadace Charty 77. Porota v čele se spisovatelkou Evou Kantůrkovou, rovněž držitelkou stejné ceny, ocenila Kosatíkovu monografii o novináři Ferdinandu Peroutkovi, kterou loni vydalo nakladatelství Paseka. Životopis podle poroty Kotík zpracoval "původně, objevně a po literární stránce vynikajícím způsobem". Sám autor mi o své práci a o svém vztahu k Ferdinandu Peroutkovi pověděl... řekl o své knize věnované Ferdinandu Peroutkovi čerstvý laureát Ceny Toma Stopparda Pavel Kosatík.


"Světoznámý" a "nesmrtelný". Oba tyto přívlastky patří českému Švejkovi v nejnovějším původním německém muzikálu "Schwejk it easy!" ("Prošvejkuj to v pohodě!"), moderní a výpravné taneční show, která po nedávné premiéře v berlínském divadle Theater des Westens sklízí trvale úspěchy. Postavu pražského chlapíka, hrdiny klasického vyprávění Haškových "Osudů dobrého vojáka Švejka", "nejslavnějšího Čecha rakousko-uherské monarchie", si tato už tradiční hudební scéna německé metropole vypůjčila pro satiru proti byrokratismu, v níž "malý člověk" i odzbrojujícím idiotismem vyhrává boj s útlakem a vrchností.

Autoři - skladatel Konstantin Wecker a textaři Michael Kort a Peter Blaikner - Haškův příběh z počátku 20.století vedou až do počátku 21.století. Švejka konfrontují i s komunistickým dohlížecím systémem, "pražským jarem 1968" a nakonec ho posílají prostřednictvím "tance burziánů" do konzumní kapitalistické společnosti. Výsledek předpokládaný tvůrčím týmem tak zní: "Švejk přežije vždycky, je nezničitelný". Stejně jako v řadě dalších zemí je Švejk i v Německu oblíbená postava, na což by mohl být jistě jeho autor právem hrdý. Vnuk světově proslulého spisovatele inženýr Richard Hašek, však hovoří o přílišné skromnosti svého slavného předka... dodal se svým příznačným humorem, zděděným po dědečkovi, publicista inženýr Richard Hašek.


A toto už byla ukázka z nového kompaktního disku houslistky, skladatelky a zpěvačky Ivy Bittové a jejích hostů, především německého flétnisty Andrease Kröpera, hudebního skladatele a mezinárodně žádaného pedagoga, který v roce 1989 působil jako hostující docent na Penn State University ve Spojených státech a od roku 1990 vede Akademii staré hudby při brněnské Masarykově univerzitě, kde kromě teoretických přednášek učí i hře na historickou příčnou flétnu. Nové CD Ivy Bittové, nazvané "Echa", vyšlo z impulsu jejího "dvorního" autora Miloše Štědroně a tentokrát i jeho syna, rovněž Miloše, a firmy Supraphon, u které už předtím vydala desku "Classic". Také o nejnovějším albu Iva Bittová říká... Iva Bittová je jedna z nejvytíženějších umělkyň. Doma jsme měli možnost setkat se s ní například právě tuto sobotu na koncertu Pražského jara v Rudolfinu, kde vystupovala se Škampovým kvartetem a dívčím sborem "Lelky" a sklidila zasloužené ovace. A co ji v následujícím období čeká v zahraničí? I na to jsem se jí zeptala...


Jak víte z našeho vysílání, česká metropole byla v minulých dnech světovým městem romské kultury. Na 3.ročník tradičního festivalu "Khamoro", který se konal pod záštitou prezidenta Václava Havla a velvyslance Evropské unie v České republice Ramira Cibriana, a v jehož rámci probíhaly i diskuse a odborné semináře, výstavy, multimediální představení nazvané "Z 2001 - inkoust pod mou kůži", s nímž vystoupil nejstarší romský divadelní soubor režiséra Rahima Burhana "Pralipe", působící nyní v Německu, přicestovaly ale především hudební soubory a zpěváci, kteří se představili pražskému publiku na řadě jazzových vystoupení a koncertů.

Upozornili tak na krásu a rozmanitost své kultury, které - jak o tom dále hovoří prezident Mezinárodní romské unie Emil Ščuka - dominuje hlavně písnička...