Kultura
Připravila Evelina Himalová.
Jak Pavel Jirásek potvrdil, barokní plastika evangelisty Marka byla tento měsíc na ministerstvu kultury v Praze osobně předána českým velvyslancem v Rakousku Jiřím Grušou starostovi jihomoravského města Jemnice na Třebíčsku Milanu Havlíčkovi, a nyní už je tedy na svém původním místě v tamním kostele svatého Víta. Gratulujeme památkářům a policistům k úspěšně završené akci, a vám, kteří se o problematiku více zajímáte, doporučujeme kromě do svazků edice "Sto odcizených památek", vydaných Mezinárodní radou muzeí, nahlédnout i na internetové oficiální stránky ministerstva vnitra České republiky, na kterých najdete přehled všech kradených uměleckých předmětů u nás. Jak dále zástupce ministerstva kultury inženýr Jirásek uvedl, výčet odcizených předmětů, zmíněných v publikaci není vyčerpávající. Poskytuje ale přehled o různých typech uměleckých děl, které bývají nejčastěji cílem krádeží, a má pomoci policii, muzeím, galeriím, antikvářům a celníkům k identifikaci kradených děl. Příklad, kdy pomohla konkrétně naší zemi nalézt ztracené umělecké dílo, je z doby zcela nedávné...
Jak jste byli informováni na počátku týdne, Nadace Alfréda Radoka už podeváté ve své historii udělovala prestižní výroční ceny za původní dramatickou a inscenační divadelní tvorbu, nesoucí jméno umělce, jehož dílo patří k vrcholům české divadelní režie 20. století. Slyšeli jste o třech významných oceněních pro pražské Národní divadlo, které se může chlubit inscenací roku 2000, jíž je Šostakovičova opera "Lady Macbeth Mcenského újezdu", v níž vytvořila ženský výkon roku slovenská pěvkyně Klaudia Dernerová, a nejlepší scénou roku, vytvořenou Alešem Votavou k Pucciniho "Tosce". Dnes se zmíním o některých dalších cenách:
Za nejlepší mužský výkon byl oceněn Jan Potměšil ze Spolku Kašpar. Cenu Alfréda Radoka dostal za roli Richarda III. ve stejnojmenné hře v pražském Divadle v Celetné. Talentem roku je Richard Krajčo z Bezručova divadla v Ostravě. Hrou roku Ravenhillův "Faust" v překladu Jitky Sloupové na scéně brněnského HaDivadla. Divadlem roku porota vyhlásila neúnavně riskující a experimentující Činoherní studio v Ústí nad Labem, s jehož uměleckým šéfem a režisérem Davidem Csesanym jsem krátce po převzetí Radokovy ceny hovořila... Tolik David Csesany z Činoherního studia v Ústí nad Labem. Na závěr vám představím skladatele a výtvarníka Vladimíra Franze, který byl výroční cenou Alfréda Radoka poctěn za hudbu zkomponovanou k Shakespearově tragédii "Hamlet" pro Klicperovo divadlo v Hradci Králové... uvedl dvojnásobný laureát Ceny Alfréda Radoka, hudební skladatel a známý výtvarník Vladimír Franz.
Kultovní český filmový muzikál z roku 1964 - Blažkovy a Rychmannovy "Starce na chmelu" - připomněla na obrazovce pamětníkům o velikonočních svátcích televize Prima. Režisér Petr Kracik s týmem svých spolupracovníků šel ještě dál, když vytvořil pro Divadlo Milénium na pražském Výstavišti úspěšnou divadelní verzi. Do titulních rolí Hanky a Filipa postavil Lucii Vondráčkovou a Michala Kozelkuá, u kterých by málokdo čekal tak přesvědčivé nástupce někdejších filmových milebců v podání Pavlové a Pucholta, jakými se nyní, po více než čtyřiceti letech, ukázali oni v jevištním v nastudování. O skvělé výkony není nouze i v případě dalších interpretů , například Ivany Chýlkové, Evy Holubové, Rudolfa Hrušínského či Václava Sloupa v roli předsedy družstva, které hostí školní chmelovou brigádu... To mi řekli bezprostředně po premiéře Václav Sloup, coby předseda družstva, a Lucka Vondráčková a Michal Kozelka, představitelé titulních rolí - Hanky a Filipa - v jevištní podobě legendárního muzikálu "Starci na chmelu"... A jaký ohlas byl z publika..? Naprosto spontánně kladný. Premiérovým divákem byl i pan Miloš Zavadil z Rakouska, který si příležitost ke srovnání obou verzí - filmové, v níž sám kdysi hrál zápornou roli chvastounského Honzy, a nyní jevištní, samozřejmě nemohl nechat ujít...