Letouny MiG-21 a L- 39 mohou opět létat
České vojenské letouny MiG-21 a L- 39 Albatros budou moci od pátku opět vzlétnout. Podle ministra obrany Jaroslava Tvrdíka se nepotvrdilo podezření, že případné vady jejich výškoměrů by mohly způsobit havárii. S podrobnostmi je připraven Vilém Faltýnek.
"Nemají bezprostřední vliv na bezpečnost leteckého provozu, a hlavně nezpochybňují technické podmínky, které byly stanoveny pro zavedení těchto výškoměrů. To byly hlavní důvody proč jsem navrhnul panu ministrovi zahájit opet letecký provoz v plném rozsahu na všech letounech, které používají tyto výškoměry. Ve většině případů jde jenom o určité seřízení tohoto přístroje do stanovených norem."
Každý z letounů má navíc možnost určovat výšku ještě i za pomoci jiných zařízení. Také ministr Tvrdík vyloučil, že by nehody letadel těchto typů v posledních letech souvisely právě s výškoměry.
"V obou dvou případech... nechci říct kategoricky, protože nikdy nic není na 1000 procent, ale myslím si, že v obou dvou případech můžu vyloučit, že by příčinou nehody byl barometrický výškoměr. Jestli mají orgány činné v trestním řízení jiné informace, zatím jsme je od nich neobdrželi."
Resort obrany si objednal dvě nezávislé expertízy výškoměrů, závěry by měly být známy počátkem příštího týdne. Současně s tím se dokončuje vyšetřování loňské nehody dvou migů u Chotěboře.
"Šetření je v zásdadě dokončeno, mj. i velmi podrobné šetření, jaké role mohly hrát oba výškoměry letadel MiG-21, a teď se provádí už jenom víceméně administrativní zpracování."
Výsledky by měly být zveřejněny v lednu. Technické expertízy havárie letounu L-39 u Pelhřimova pokračují. Stále trvající vyšetřování případu výškoměrů, které vedou orgány ministerstva vnitra, ministr komentovat nechtěl. Vyšetřovatel aféry nákupu palubních výškoměrů ve středu obvinil dva nynější a jednoho bývalého příslušníka generálního štábu české armády ze dvou trestných činů. Armádě jejich počínáním vznikla škoda nejméně 1,9 miliónu korun.