Masarykovo nádraží se hned tak bourat nebude

Masarykovo nádraží, foto: Wikimedia Commons

Přijde Praha o Masarykovo nádraží? Pražští radní totiž v době dovolených schválili změnu územního plánu, který počítá s tím, že v místě Masarykova nádraží vyroste na 20 hektarech nové městské centrum. České dráhy však zatím potřebují kvůli nedostatečné kapacitě tratí v centru metropole, aby stanice dál fungovala.

Pozemky na Masarykově nádraží jsou atraktivní. Jde o jedno z posledních míst v centru Prahy, které je vhodné pro developerskou výstavbu. Na místě nádraží tak mohou vyrůst nové byty, kanceláře i menší obchodní prostory. Radní argumentují tím, že Masarykovo nádraží je slepé a Praha ho nepotřebuje.

"Rozhodně všechny historické budovy Masarykova nádraží tam zůstanou. Pozemek, o který se jedná nebo ten rozsah té změny, je zhruba 20 hektarů,"

vysvětluje radní za ODS Martin Langmajer. Cílem je sjednotit dopravní obslužnost vytvořením stanic, které odbaví cestující v podobě přímo propojeného staničního uzlu. Masarykovo nádraží v současné podobě toto neumožňuje. Podle radního se tedy nejedná o zrušení Masarykova nádraží bez náhrady, ale o systémovou změnu, která by měla zlepšit dopravní obslužnost. Záměrem města je podle něj zrevitalizovat stávající nevyužité plochy. Samotní cestující návrh zrušit Masarykovo nádraží kritizují.

"Mě to bude velmi vadit. - Nelíbí se mi to a hlavně nevím, proč to chtějí zrušit. - Pro cestující je to pohodlí, je to poblíž centra města. - Tady je veliká frekvence lidí a tohle nádraží je určitě potřeba."

Návrh musí ještě projednat pražští zastupitelé. České dráhy do budoucna s nádražím počítají. Podle Anny Kodysové ze Správy železniční dopravní cesty má Masarykovo nádraží pro Prahu smysl.

Masarykovo nádraží
"Masarykovo nádraží je významné zejména pro příjezd ze severního směru naší republiky, to znamená od Německa, Děčína a Ústí do Prahy. Samozřejmě i pro trať z Kolína a z východního směru naší republiky. Přestože je to nádraží koncové, není to vůbec žádný problém. Dá se napojit na metro a takové příklady z Evropy známe."

V případě ukončení provozu na Masarykově nádraží v Praze by se Hlavní nádraží muselo přestavět tak, aby vlaky mohly jezdit v několika patrech. Na návrh pražských radních tak reagoval děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který s rušením nejstaršího železničního nádraží v Praze nesouhlasí. Navíc studie ČVUT doporučila toto nádraží jako konečnou plánované rychlodráhy na letiště.

Masarykovo nádraží se však jen tak bourat nebude. Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský uvedl, že si dokáže představit, že jednou Masarykovo nádrží nebude, ale minimálně v horizontu deseti let. Kapacita tratí ve středu města je totiž nedostatečná a vybudování dalších tratí si vyžádá miliardové investice. Navíc Správa železniční dopravní cesty a České dráhy vlastní téměř všechny pozemky a o zrušení nádraží může rozhodnout pouze ministerstvo dopravy. Jak se zdá, zatím je rušení Masarykova nádraží jenom vizí.