Mexický hudebník Carlos Bernal na festivalu EuroArt Praha
Když jsme ve středu hovořili v našem vysílání s ředitelem Pražského jara Romanem Bělorem, připomněl, že v posledních letech má tato hudební akce řadu konkurentů. Můžeme mezi ně zařadit i celoroční Festival EuroArt Praha, který se zaměřuje na mezinárodní setkávání předních zahraničních souborů a sólistů se Stamicovým kvartetem. Před několika dny přijel v rámci této akce do Prahy mexický kytarista Carlos Bernal. Atmosféru jeho vystoupení přiblíží Vilém Faltýnek.
"kytara a smyčcové kvarteto, to není obvyklá kombinace, ale v průběhu let se už pár autorů objevilo. Vybavují se mi někteří, například v 19. století napsal mnoho koncertů pro kytaru a smyčcové kvarteto Luigi Boccherini, ve 20. Leo Brower, Eduardo Angulo... Ale samozřejmě obvyklá kombinace to není. Já rád hraju komorní hudbu a těší mě sbírat v této oblasti další zkušenosti."
říká mexický kytarista Carlos Bernal. Festival EuroArt Praha prezentuje komorní díla českých i zahraničních skladatelů. Principem je vždy spolupráce Stamicova kvarteta s hudebníkem ze země zvoleného zahraničního autora. Tentokrát, v předposledním koncertě 5. sezóny, přijel do Prahy mexický kytarista představit díla Eduarda Angula a Manuela Marii Ponceho, která zazněla v české premiéře.
"Ta práce byla velmi profesionální, hráči ze Stamicova kvarteta jsou mimořádní hudebníci. A skvělí lidé, takže z toho mám velmi dobré zážitky."
Violoncellista Vladimír Leixner ze Stamicova kvarteta vysvětlil, proč se rozhodli pozvat právě mexického hudebníka.
"Snahou dramaturgie festivalu EuroArt Praha je zařazovat díla, která v Čechách nezazněla nebo zaznívají velice sporadicky. Zveme sólista a ansámbly, které v Čechách nevystupovaly a nebo takové, jejichž spojení se smyčcovým kvartetem je zajímavé. Chtěli jsme celý večer ladit do mexické hudby, proto ten mexický repertoár, a určitě jsme chtěli mexického sólistu."Čím je pro vás jako pro hudebníka ta mexická hudba zajímavá? Konkrétně ty skladby, které tu dnes zazněly...
"Má to jinou melodiku a v podstatě španělské rytmy. Ta muzika je velice spontánní. Angulo není autor, který píše smyčcová kvarteta. Tohle je asi jeden z pokusů, kdy spojil kytaru se smyčcovým kvartetem a mexická lidová hudba, mexické rytmy se tam objevují. Je potřeba si uvědomit, že Mexiko je země, která má obrovskou kulturní tradici, ale ta kultura je trochu odlišná od kultury evropské. I v takové zemi vzniká klasická hudba a je blízká evropské hudbě. takže to je doklad toho, že i v Mexiku jsou autoři a díla, která se dají hrát a mohou konkurovat na evropských pódiích."
Jak probíhalo studium té společné skladby?
"Carlos Bernal přijel tři dny před koncertem, takže jsme se samozřejmě denně scházeli. my jsme noty měli dostatečně dlouhou dobu před koncertem, takže jsme se na to mohli připravit. A musím říct, že spolupráce s ním a studium skladby probíhalo bez problémů a byla to radostná práce."