D1: Totální kolaps; Největší nehoda všech dob; D1: největší kolaps v historii... Takhle informují české deníky o čtvrteční hromadné havárii na nejstarší a nejdelší české dálnici D1 na Vysočině.
Foto: ČTK
V silné sněhové vánici havarovalo 116 vozidel, osobních automobilů i kamionů. Hlavní ohniska nehod byla na 100. kilometru v obou směrech a 126. kilometru ve směru na Brno. Třicet zraněných, z toho šest těžce, odvezly vrtulníky do nemocnic v Brně, Jihlavě a Pelhřimově. V dlouhých kolonách uvízly tisíce lidí, kterým záchranáři poskytovali teplé nápoje i deky a k dispozici jim byl i speciální autobus. Pro řidiče byla zřízena také zvláštní telefonní linka. Na místě zasahovali hasiči, policisté a záchranáři, ministr vnitra Ivan Langer dokonce zvažoval nasazení armády. Práci záchranářů označil Langer po jednání krizového štábu v Jihlavě za excelentní.
Foto: ČTK
Havárie se stala za hustého sněžení, jak potvrzovali i řidiči.
"Taková bílá mlha, hodně sněhu, rychle se to uklouzalo, led a bylo to. Auto lítaly vzduchem a tak." "Začalo hustě sněžit, bylo to během několika minut, silnice okamžitě namrzla a už jenom lítaly kolem auta." "Nejprve jsme viděli havárii v protisměru. Tam jsme to viděli v přímém přenosu. Tam to neubrzdily některé kamiony a auta. Už od toho úseku jsme jeli velmi pomalu protože sněžilo, byla mlha a potom se to trochu zlepšilo a najednou se už stálo."
Foto: ČTK
Na vině nebylo jen počasí, ale i někteří řidiči, kteří vyjeli bez zimních pneumatik. Pavel Šustr, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy, říká, že podobným nehodám nikdy nejde úplně zabránit. Ministerstvo připravuje nové dopravní značení. "Připravujeme proměnné značení, které by se na protály, které na dálnici jsou mohlo dát a které by reagovalo na určitou situaci. Ale v tomto případě, jestli řidiči jedou nezodpovědně, jestli nevidí dopředu byť má zapnuta všechna světla, ale není vybaven na tu zimu, tak se dopouští přestupku proti zákonu naprosto jednoznačně."
Foto: ČTK
Řetězové nehody se stávají v houstnoucím provozu stále častěji, při zhoršeném počasí i několikrát za den. Vinu na nich při tom má nejen první havarující, ale většinou i všichni další účastníci, říká šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. "V prvé řadě, a to je alfa a omega, nevěnování se plně řízení vozidla. Druhá věc: nedodržování bezpečné vzdálenosti. To jsou základní věci, od kterých se to odvíjí. Samozřejmostí by mělo být i používání výstražných světel, aby člověk varoval účastníky dál. Je to otázka i stylu jízdy, rozhodně brzda-plyn tomu nepřispěje."
Dálnice D1 byla ve směru na Prahu i na Brno oběma jízdními pruhy zprůjezdněna v pátek okolo půl třetí ráno. Podle Mluvčí kraje Vysočina Jitky Svatošové se následky hromadné nehody budou odstraňovat ještě přinejmenším celý den.