"Nejsme na špici, co se týče školství,"říká Buzková
Žáky devátých tříd základních škol čekaly v pondělí přijímací zkoušky na střední školy. Své znalosti prokazovaly i mladší děti, které se hlásí na víceletá gymnázia. Školáci si letos mohli vybrat z více než 340 gymnázií, 800 středních odborných škol a téměř 570 středních odborných učilišť. V devátých třídách je letos zhruba 107.000 žáků. To znamená, že dostat se na střední školu není v České republice nejtěžší. Ještě před několika lety se na gymnázium dostal téměř jeden člověk z deseti, dnes je zkouška na školu jednodušší, tvrdí odborníci. Na žáky čekají většinou testy z českého jazyka a matematiky. Jen některé školy ověřují i všeobecný přehled uchazečů. A tak nezbývá než položit otázku. Na jaké úrovni je české školství ve srovnání s Evropskou unií? Jak nás hodnotí v tomto ohledu Evropská unie a mají české školy nějaké vzory v zahraničí? To jsou témata pro ministryni školství Petru Buzkovou.
"Je předložena celá řada možností zlepšování podmínek a to už od motivace pedagogických pracovníků, stabilizaci kádrů pedagogických pracovníků, po možnosti využívání volného času mládeže a pod."
Jednu konkrétní věc. Je podle vás vybavena mládež po jazykové stránce? Umí například anglicky?
"To je samozřejmě jeden z problémů. Ministerstvo školství už od příštího roku rozšiřuje počet hodin na druhém stupni. Jedním z doporučení je, že by bylo dobré, aby se jednalo o jazykové hodiny."
Má české školství nějaký vzor v zahraničí?
"Myslím si, že není dobré otrocky si hledat nějaký vzor. Je celá řada pozitivních momentů, kterými se můžeme inspirovat. Je ale dobré se také zabývat vhodností jakýchkoliv vzorů na naše podmínky."
Jak jsme na tom v přibližování ke standardům Evropské unie ve školství?
"Školství patří do výhradních pravomocí členských států, ale samozřejmě, že Evropská unie naznačuje určité cesty, standardy. Česká republika se zatím nemůže řadit mezi země, které jsou na špici. Rozhodně se ale touto cestou ubírá také. Jsou tu určité změny systému. Je to cesta od osnov k rámcovým programům, je to cesta k mnohem větší samostatnosti jednotlivých škol na tom, jak budou vyučovat, a přitom stát garantuje standardy, apod."
Kam nejvíce směřují finanční prostředky ministerstva školství. Na jaký druh vyučování kladete důraz?
"Pane redaktore, když se mě budete ptát, kam nejvíc směřují prostředky resortu školství, tak vás ujistím, že na mzdové prostředky do regionálního školství. Protože ministerstvo školství je asi největším zaměstnavatelem v této zemi."