Protirasistická kampaň za dva miliony korun
Vláda utratí letos za protirasistickou kampaň dva miliony korun, tedy o osm milionů méně než původně plánovala. Tyto dva miliony získá na pokračování své protirasistické kampaně obecně prospěšná společnost Člověk v tísni. V pondělí tak rozhodla vláda. Více informací přináší příspěvek Viléma Faltýnka.
Kabinet chtěl původně na kampaň Projekt Tolerance v letošním roce vynaložit necelých deset miliónů korun. Dva vyloučení účastníci veřejné soutěže ale svými námitkami blokovali definitivní přidělení zakázky až do 12. listopadu, kdy jejich odvolání definitivně zamítl Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Pondělní rozhodnutí vlády tlumočí mluvčí Libor Rouček.
"Protože je už zřejmé, že se v letošním roce nepodaří obchodní veřejnou soutěž řádně dokončit a současně ve snaze alespoň zčásti využít prostředky pro tuto kampaň vyčleněné na rok 2001, tak vláda rozhodla, že bude pokračovat současná kampaň, kterou vidíte například v televizi."
Vládní zmocněnec pro lidská práva Jan Jařab se netají nespokojeností nad tímto průběhem soutěže.
"To jsou prostě ty strašlivé prodlevy, které se u nás trvale dějí. Výsledkem je, že komise která měla posoudit jednotlivé projekty, se mohla sejít až na konci listopadu a vlastně neměla jinou možnost, než tu soutěž zrušit, protože bylo jasné, že za poslední měsíc v roce se žádný z těch projektů za deset milionů realizovat nedá a protože podle nových rozpočtových pravidel se ty prostředky ani nedají převést do příštího roku."
Jediná šance tedy byla poskytnout dva miliony na rozšíření něčeho, co už existuje, dodává Jařab. Pokračovat tedy bude stávající kampaň, kterou od září uskutečňuje společnost Člověk v tísni. Má ovšem smysl, aby tento projekt dále pokračoval? Plní svůj účel? Ptám se v ulicích Prahy mezi těmi, ke kterým se kampaň přímo obrací, mezi českou veřejností.
Znáte kampaň proti neonacismu, která běží v médiích?
No ta je výborná, že je to menšina, která potřebuje naši pomoc. To je výborný, ta ironie...
Myslíte si, že plní svoje poslání?
Těžko říct, nevím, jak na to reaguje okolí.
Pro mě plní ten účel.
Nemyslím si, že dostatečně. Tomu může čelit jedině zlepšení znalostí minulosti, politických uskupení a všeobecné úrovně vzdělání.
Be kind your local nazi. Tak to jsem jednou viděl v televizi, ano.
Je to takový překvapivý, ale líbí se mi to.
Já o tom nemám moc přehled, takže se k tomu nemohu vyjádřit.
Jo, tak líbí se mi to, akorát ale mohlo by jich bejt nějak víc, že furt dávají ty samý.
Kampaň ukazuje fenomén neofašismu a rasismu s nadsázkou a humorem. Tuto strategii vysvětluje Jan Jařab.
"Proti rasismu se musí v českých zemích bojovat vtipem. Ne placatou didaktičností, ale s využitím toho, že zabedněncům se smějeme."
Hlavním motivem kampaně je slogan již několikrát použitý při obdobných kampaních v zahraničí: "Nebuď lhostejný. Pomoz svému obecnímu náckovi najít nějakého chvályhodného koníčka. Ukaž mu cestu dříve, než zdivočí!"