Past na myši

Vysíláme pravidelný kulturní magazín, kterým vás bude od mikrofonu provázet Mikuláš Kroupa. A co vás čeká? Projdeme se po evropských klubech ve virtuálním světě, v Praze jsme zašli na premiéru divadelní hry Agathy Christie a nebudou chybět ani písničky z nového CD divadla v Dlouhé ulici, proto zůstaňte s námi.

Jak by bylo pěkné, kdybychom se mohli podívat v jedné minutě do hudebního klubu třeba v Londýně, Moskvě nebo třeba tady v Praze. Zažít v jednom večeru atmosféru jazzu v New Orleans nebo etno-music v Amsterodamu. Dneska je možné snad všechno, zvlášť máte-li doma internet. Palác Akropolis v Praze připravil projekt virtuálního hudebního světa. Na adrese www.ciant.cz vstoupíte do trojrozměrného prostoru klubu. Na jevišti v přímém přenosu hraje muzika, nechybí klasická divadelní kavárna, a samozřejmě si můžete podiskutovat s kolegou, kterého potkáte třeba na baru místní pivnice. Projekt s názvem e-Agora rozšiřuje propojení se všemi nejznámějšími kluby po celém světě a tak vezmete-li za virtuální kliku ocitnete se například uprostřed víru hardcorového klubu v Helsinkách. Přitom nepotřebujete speciální technické vybavení. Kromě internetu a zvukové karty si zapojíte běžně dostupnou 3D grafickou techniku, potvrdil to ředitel projektu Pavel Smetana. A tak se v jednom klubu můžou sejít lidé všech končin světa. Otázka pro pana Smetanu, jak se spolu hosté dorozumí?

"To je celá kapitola. Každý návštěvník má k dispozici svého tzv. avatara, který komunikuje celou škálou nainstalovaných gestikulací, například pozdrav, odmítnutí. Kliknete-li na něj, objeví se chetovací okno. Zavádíme nejmodernější systém automatického překladatele, vy píšete česky a druhému se to zobrazí v angličtině nebo v jiném jazyce, na kterém se shodnete."

Uplynulo přesně padesát let od prvního uvedení divadelní hry Agathy Christie Past na myši na jevišti londýnského divadla. Dodnes se představení reprízuje. A tak není divu, že touto inscenací zahájilo v polovině ledna Divadlo v Dlouhé v Praze svoji novou sérii představení s detektivními zápletkami.

Past na myši Agathy Christie je detektivní pohádka, kterou se rozhodl novinář a režisér Jan Borna uchopit jako tradiční konverzační divadlo. Bohužel jeho záměr nevyšel, jak sám přiznal, a není divu, totiž nikdy klasické divadelní zpracování příběhu Agathy Christie neviděl. Jeho pojetím je tedy jeho vlastní představa, jak by takové anglické tradiční zpracování mohlo vypadat. Když předstoupil před novináře na tiskové konferenci konané k premiéře, požádal přítomné "pokud někdo víte, kdo je vrah, napište to". My typujeme koho jiného než zahradníka, ale nenechte se mýlit. Divadelní představení Past na myši je v Praze dlouho očekávaná premiéra a to dokazují vyprodané reprízy na dva měsíce dopředu. Dozvěděli jsme se, že divadlo v Dlouhé ulici láká návštěvníky na představení i svými písničkami, které vyšly na novém CD s hravým názvem Krátké písně z Dlouhé. Režisér Jan Borna je na své muzikální herce také patřičně pyšný.

"Na hudební stránku divadla jsme patřičně hrdí vždycky. Naši herci jsou muzikální, hrají na všechny možné hudební nástroje a krásně zpívají. Mají mezi sebou velmi zajímavou autorskou osobnost Jan Vondráček. Ten většinu her hudebně režíruje a aranžuje. To platí i o nové hře Past na myši, kterou pojal jako hudební reminiscenci na padesátá léta a tak si myslím, že může diváky mile překvapit."