Český sen - využít energii protivníka?

muzeum_v_odlesku.jpg

Rok poté, co dva studenti dokumentaristiky na pražské Famu Filip Remunda a Vít Klusák vyvolali rozruch mystifikačním hypermarketem Český sen, na který nalákali do Letňan stovky až tisíce lidí, se objevuje v českých kinech jejich film, tzv. první česká filmová reality show Český sen.

"Takhle oblbovat lidi, vždyť to je nehoráznost úplná, to se přece nedělá!"

"Co jste to, vy komedianti, udělali za krávovinu, todle, dělat si z lidí prdel!?"

"Kolik to stálo, by mě zajímalo!"

"To je něco šílenýho!"

"...jsme Češi!"

"My si to můžem dovolit, vyhazovat takhle peníze za takovýhle blbosti!"

"Hovada, nic jinýho než hovada!"

...slyšíme ve filmu některé z těch, kteří se nechali napálit.

Dva filmaři rozjeli velkou reklamní kampaň za několik milionů korun, jejímž předmětem byla fikce. Některé hlasy pokus filmařů odsuzují jako nemorální, jistě by bylo možné diskutovat také o adekvátnosti a přesnosti použitých prostředků, někteří zdůrazňují provokativnost a pozitivní rys společenské angažovanosti snímku. Jsme to my sami, kdo ve skutečnosti řídí naše životy? Jak to, že se reklamou necháme tak snadno ošálit? Nebyla nakonec kampaň před vstupem naší země do Evropské unie taky jen účinná reklamní kampaň? K těmto a podobným otázkám dokument vybízí. Irena Taskovski z distribuční firmy dokonce připodobnila počin obou filmařů k filmovým dokumentům čerstvého nositele hlavní ceny z Cannes Michaela Moora. Děkan FAMU Michal Bregant o filmu řekl:

"Jeho hlavní momentální význam je podle mého soudu ten, že se podařilo oslovit - a věřím že i aktivizovat - poměrně početnou skupinu obyvatelstva tohoto našeho prostoru a věřím, že ten film v jakémkoli smyslu toho slova vyprovokuje myšlení a zaktivizuje některé třeba trochu zanedbané části společenského vědomí."

Vít Klusák a Filip Remunda v rozhovoru pro radio Praha odpověděli na otázku, zda považují původní cíl projektu za dosažený.

V.K.: "To se moc omlouvám, nedokážu na tuhle otázku odpovědět, protože zatím to viděli novináři, ale výsledek mi bude znám až ve chvíli, kdy se protnu s diváky, až nám řeknou, co si o tom myslí. My hodláme s Filipem Remundou objíždět projekce po celé republice a bavit se s lidmi. Takže za měsíc budu v tomhle moudřejší."

Pane Remundo, můžete formulovat cíl, který stál na začátku projektu?

F.R.: "Cíl byl jasný: Dopředu jsme si řekli, že chceme v jeden den dostat na jedno místo co nejvíc lidí. Tomu jsme podřídili všechny naše kroky, změnili jsme se na manažery, ve spolupráci s reklamní agenturou jsme instalovali reklamu do celého města, do televize, do rádií, do všech médií, na místě jsme čekali a ten výsledek jsme natáčeli. Vedle toho dostat lidi na místo určení existoval od začátku i cíl natočit film. Ten film je nyní hotový a teď je cílem pustit ho lidem."

Ve filmu zazněla před otevřením toho fiktivního hypermarketu věta: "Jestli sem nepřijdou, tak se to nepovedlo."

V.K.: "No ale já tam zároveň říkám: 'Ale když by vůbec nikdo nepřišel, tak to bude taky zajímavé.' "

Nepovažujete za problematické, že váš film pracuje například s tou reklamní hudbou, kterou jste si nechali vyrobit za účelem manipulace veřejnosti, pracuje s toutéž hudbou tím samým manipulativním způsobem?

F.R.: "To není žádný kritický film. To je ryzí reklamní film, který by se bez spousty firem nepodařilo natočit, je to film, který - podobně jako tomu je v judu - využívá energie protivníka k tomu, aby mu podrazil nohy."