Průzkum: S "kazítky" ve výrobcích se setkalo 85 procent Čechů
Zná to asi každý: koupíte si výrobek, ten se krátce po uplynutí záruční doby rozbije, nejde z různých důvodů opravit a vy ho nakonec vyhodíte. Pak koupíte další, stejně nekvalitní a jde to dokola. Co za to může? 85 procent Čechů si myslí, že výrobci do spotřebičů montují takzvaná „kazítka", tedy součástky, které záměrně zkracují životnost spotřebičů. Vyplynulo to z průzkumu, který provedli autoři projektu Opravme Česko. Ten, jak už z jeho názvu vyplývá, bojuje za opravitelnost spotřebičů, omezení plýtvání a eliminaci odpadu.
Podle Charváta lze v současnosti opravit jen 56 procent spotřebičů. Zbytek opravit nelze z důvodu nekvalitních materiálů či konstrukce, například řada komponentů je lepená či místo běžných šroubků se používají nýty. Nebo se to nevyplatí, protože například nejsou dostupné náhradní díly za rozumnou cenu. Přitom mnohdy jde o výměnu součástky v hodnotě deseti korun. To se spolek Opravme Česko snaží změnit.
"Chceme, aby výrobky vydržely co nejdéle v ekonomice, tedy aby se opravovaly a pokud už doslouží, aby byly odevzdány k odborné recyklaci. Chceme, aby se prodávaly a vyráběly především kvalitní a opravitelné výrobky a bojovat tak proti masové produkci šmejdů na jedno použití a takzvaným kazítkům. Tím vším chráníme cenné nerostné suroviny a přírodě ulevujeme od skládek," píše se na webu Opravme Česko.
Diskuse o kvalitě výrobků dostupných na trhu je podle autorů projektu zcela zásadní, protože spotřebiče, které se nedají opravit se velmi rychle mění v odpad, což zatěžuje životní prostředí. V Česku se skládkuje až 45 procent odpadu. A české úřady na tuto problematiku již reagují. Pro ministerstvo životního prostředí je lepší opravitelnost výrobků jednou z cest, jak množství vznikajícího odpadu snížit.„V České republice stále výrobky předčasně vyhazujeme a bohužel jich velké množství končí na skládkách. Tento trend chceme otočit pomocí balíčku odpadových zákonů, který staví recyklaci a znovuvyužití na první místo. Ostatně opravitelnost dává smysl i ekonomicky, v tomto duchu by se dalo parafrázovat klasické heslo: nejsme tak bohatí, abych si mohli pořád kupovat nové věci,“říká ministr životního prostředí Richard Brabec.
Opravitelnost a legislativní změny
V průzkumu zaměřeném na spotřebitele také vyplynulo, že zákazníci by informaci o opravitelnosti výrobku uvítali už při nákupu, a pro 95 procent spotřebitelů to je dokonce u spotřebního zboží i zásadní faktor. Žádná taková informace přitom u nákupu výrobků v ČR k dispozici není.
Pomoct by v této věci měly nové legislativní úpravy. Evropská unie nedávno schválila, že nejpozději od roku 2021 by výrobky, které se dostanou na evropský trh, měly být snadno rozložitelné a znovu složitelné. Tak, aby to zvládl každý. Výrobci navíc musí dodávat po určitou dobu, obvykle sedm let, na své výrobky náhradní díly.
Kdo si nedokáže s opravou poradit sám, může se obrátit na portál opravarna.cz, který momentálně sdružuje přes tisíc opravářů a odborných servisů. Web, který byl spuštěn v roce 2017, představuje největší opravárenskou síť v Česku. Opravuje se celá škála věcí, od mobilů přes lednice až po přešití kalhot, nebo kabátu.