Letiště Praha bude investovat do nových parkovacích domů
Letiště Praha hodlá v nejbližších letech investovat dvě miliardy korun. Měly by jít do nových parkovacích domů místo současných parkovacích ploch. Cestujících přibývá a právě parkování je velký problém. Nová parkovací místa se však dají podle informací Ekonomického deníku očekávat nejdříve v roce 2026.
Loni letiště odbavilo 16 miliónů 800 tisíc cestujících, denně je to zhruba 46 tisíc. Letiště roste nepřetržitě od roku 2013.
„Letišti se v posledních letech daří lákat do Prahy nové dopravce, otevírat nové linky, ale také navyšovat kapacity a frekvence na linkách stávajících. Svou roli určitě hraje také rostoucí konkurence, která snižuje ceny letenek,"říká mluvčí pražského letiště Roman Pacvoň.
Sehnat parkování na poslední chvíli je složité
Problémem jsou parkovací místa. Za hlavní sezónu se počet parkujících zvýšil o 20 %. Jenom během prázdnin u letiště parkovalo zhruba 425 tisíc aut. Řada lidí si parkovací místo rezervuje dlouho dopředu, potvrzuje to i mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková:„Parkovací místa se každý rok vyprodají už v rámci first minute zájezdů a na poslední chvíli je parkování u letiště obtížné zajistit. Volná bývají pouze ta nejdražší místa nebo parkoviště daleko od letiště."
Vedení Letiště Praha už na jaře letošního roku oznámilo, že vypíše 145 zakázek na rozvoj infrastruktury. Součástí má být stavba čističky, rekonstrukce stání letadel a nástupní mosty.
Na letišti Václava Havla loni přistálo a vzlétlo přes 155 tisíc letadel. Kapacita letiště je podle mluvčího Romana Pacvoně 17 a půl milionu cestujících. A právě tolik lidí by letištěm mělo podle odhadů projít letos. Letiště má dlouhodobé plány, které mimo jiné zahrnují stavbu paralelní dráhy, nebo rozšíření terminálu dva.
Autobusy na letiště jsou na hraně svých kapacit
Problémem je však i doprava na letiště. Autobusy jsou na hraně kapacit. Podle Letiště Praha a Správy železniční dopravní cesty by měly cestující začít vozit vlaky v roce 2028.Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý je však k termínu skeptický. Jak poznamenal, jako ministr hospodářství zažil první diskuze o spojení z Masarykova nádraží už před 25 lety. Ještě před vlakem by na letiště měly začít jezdit velkokapacitní trolejbusy. Dopravní podnik hl. m. Prahy na ně chce do konce roku vypsat tendr.