Tonda s Adélou se prokousali na Dejvickou

Foto: ČTK

Stavba nového úseku trasy A pražského metra se posunula do další fáze. Razící štíty Tonda a Adéla dojely do cílové stanice Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické rok a půl. Až bude stavba dokončená a vybavená potřebnou technikou, dostanou se cestující až do Motola.

Foto: ČTK
Štíty, které nesou jména Tonda a Adéla, jsou vyrobené na míru pražskému podzemí a zanechávají za sebou hotový tunel. Těsně před poslední prorážkou zdi ve stanici Dejvická stavbyvedoucí David Cyroň Českému rozhlasu sdělil, který úsek ražby byl nejnáročnější:

"Celá ulice Evropská, protože znalosti, které jsme měli z průzkumu, nedávaly takové kvantum informací, abychom si mohli myslet, že vše je v pořádku. Proto se organizovaly doplňkové průzkumy, a pak jsem měli víc informací na to, abychom tyto stroje dotlačili bezpečně. V těchto podmínkách děláme průměrně kolem 15 až 20 metrů za 24 hodin. Razíme samozřejmě v uzavřeném modu tak, aby ražby pod ulicí Evropská byly co nejbezpečnější."

Posledních několik set metrů před stanicí je podle Davida Cyroně velmi náročné zvládnout:

"Je to geologicky jeden z nejtěžších úseků, nachází se tady staré říční koryto Vltavy, takže je tu kompletní mix geologie, od kvartérních sedimentů po břidlice, pískovce a štěrkopísky. Z tunelářského hlediska to nejhorší co může být."

Tunel metra ve stavbě - pohled z Vypichu k Petřinám,  foto: Jiří Janíček,  Creative Commons 3.0 Unported
A pak to v pondělí krátce po poledni přišlo. První proboural poslední metr zdi ve stanici Dejvická stroj Tonda, s několikaminutovým zpožděním ho následoval štít pojmenovaný Adéla:

"Adélo, Tondo, prorazte tunel!"

"My jsme to počítali, je to 590 dnů, to zvládli Tonda a Adéla za 503 dní. To je bezmála rok a půl práce intenzivní, bezesný noc, ale dokázali jsme to a je to tady,"řekl bezprostředně pro prorážce David Cyroň.

Každý ze štítů vyrazil 4177 metrů tunelu. Největšího výkonu dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů. "Adéla vždycky, jako každá ženská, těžila z toho, že Tonda ji trošku razil cestu. Tonda byl investigativec, který zjišťoval, co se děje před ním," uvedl David Cyroň, který o obřích mašinách mluvil jako o svých dětech. Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily více než 32 tisíc železobetonových segmentů, které tvoří ostění tunelu. Poslední proražený úsek, kam budou nyní montovány koleje, bude spojen s odstavnou kolejí ve stanici Dejvická. Dejvická se tak z konečné stane stanicí tak zvanou nácestnou, kudy vlaky projíždí. Stroje Adéla a Tonda, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, budou nyní očištěny, demontovány a uloženy pro další použití. Podle Davida Cyroně mohou posloužit v Praze, ale i za hranicemi Česka.

Bohuslav Svoboda,  foto: ČTK
Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. "Každé metro znamená odlehčení městu od individuální automobilové dopravy. Prodloužení trasy A znamená napojení motolské nemocnice na stanici metra, což využitelnost nemocnice významně zvýší,"řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podle ředitele pražského dopravního podniku Milana Křístka se navíc o polovinu zkrátí doba cesty z centra města do nemocnice. Cena celého prodloužení trasy metra A se v této chvíli odhaduje na 22,5 miliardy korun. Primátor Svoboda je přesvědčen, že se rozpočet měnit nebude:

"S pravděpodobností hraničící s jistotou předpokládáme, že náklady budou takové, jak je máme teď zkalkulované. To znamená, že dostavba toho metra představuje pro nás v rozpočtu částku čtyř miliard korun, dohromady, se vším všudy. Ale máme tam prostředky od Evropské investiční banky."

První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.