"Červené" tramvaje typu T3 jezdí v Praze už 50 let

Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha

Před půl stoletím se v pražských ulicích poprvé objevily červené tramvaje typu T3. Jezdí po metropoli dodnes - i když už v modernizované podobě - a tvoří stále bezmála polovinu vozového parku pražského dopravního podniku. Typické zaoblené vozy ale nejezdí jen v Praze, potkat se s nimi můžeme i v řadě dalších měst v Česku i v zahraničí.

Tramvaj T3,  foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Tramvaje T3 s typickými kulatými světlomety byly veřejnosti poprvé představeny v roce 1960 na veletrhu v Brně. Od června následujícího roku mohli Pražané prototyp spatřit při zkušebních jízdách. Do ostrého provozu byly tramvaje T3 nasazeny koncem roku 1962. Na jaké lince se zpočátku objevily, to řekl Radiu Praha Pavel Fojtík z archivu pražského dopravního podniku.

"První linkou, na které byly tramvaje typu T3 nasazeny, byla čtyřka, která tehdy jezdívala z Hostivaře ke zlíchovskému lihovaru. Byla to taková tradiční linka, na které se i před zavedením T3 zkoušely tramvaje předchozího typu, označovaného jako T1."

Tramvaje T3 v Praze definitivně nahradily své předchůdkyně v květnu 1974.

"Výměna vozového parku trvala nesrovnatelně déle, než si tehdejší představitelé města představovali. Provoz starých tramvají skončil 9. května 1974, kdy se zároveň zrušila i funkce průvodčích. Je to stejný den, kdy v Praze zahájilo provoz metro, takže je to opravdu přelomové datum v historii."

Interiér tramvaje T3,  foto: Tomáš Adamec / Český rozhlas
V šedesátých letech s tramvajemi T3 nejezdil samotný řidič. Bývala tu tříčlenná osádka - řidič a dva průvodčí. Na počátku sedmdesátých let byl ale systém pozměněn na dvě pokladny, do kterých se vhazovalo jízdné. Samoobslužná éra nákupu jízdenek ve voze ale netrvala dlouho. V 80. letech dokonce nastalo krátké období, kdy pražské ulice brázdily pouze na tehdejší dobu zcela nové tramvaje T3, připomíná Pavel Fojtík.

"Rokem 1983 nastává takové krátké období do roku 1986, kdy v Praze jezdily výlučně tramvaje typu T3."

Od zahájení výroby do roku 1976 bylo pražskému dopravnímu podniku dodáno téměř 900 tramvají T3. Smíchovská Tatra jich celkem vyrobila přes 13 tisíc. Tramvaje T3 ale nejezdily jen v Praze. Staly se neodmyslitelnou součástí téměř všech tramvajových provozů tehdejšího Československa. T3 odebírala i zahraniční města - celkem jich bylo 47 měst v 10 státech. V roce 1988 byla T3 dokonce zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako tehdy nepočetnější vyrobený typ tramvaje. Zcela původní typ tramvají ale už v pražských ulicích nenajdeme, říká Pavel Fojtík.

Historická tramvaj T3D v Chemnitzu,  foto: Admiral Horthy / Wikimedia Commons  (Free domain)
"Existovala taková dodávka, byla z tzv. exportního souběhu, to znamená byly to tramvaje, jejichž základní podoba odpovídala vozům, které se vyvážely tehdy do Sovětského svazu. Vozy z toho exportního souběhu, tzv. T3SUCS, jezdí v pražských ulicích dodnes. Ty klasické "té trojky", které byly vyvinuty speciálně pro Prahu, tak ty skončily na podzim loňského roku."

A na názory na původní pražské červené tramvaje jsme se zeptali i v ulicích. Jak Pražanům vyhovují známé tramvaje T3?

"Jezdí se mi s nimi velmi dobře, jsou prostorné. Akorát jediné, co se mi na nich nelíbí, jsou ty sedačky, člověk je pak takový hrozně zakloněný. Ty sedačky nejsou úplně pohodlné, ale ty tramvaje mám hrozně ráda."

"Mám je ráda, mám je radši než ty nové. Mají lepší okna, mohou se tak otevřít. Jsou mi sympatičtější."

"Vypadají větší, ale lidi se tam namačkaj. Osobně proti těm starším nic nemám."

"Většinou chodím pěšky, ale takhle jezdím do práce. Je v nich víc místa, akorát ty sedačky jsou fakt tvrdý."