Přehled tisku

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Kauza Parkanová není kauza právní, nýbrž kauza politická a hlasování o vydání nemá dobré řešení, píše komentátor Mladé fronty Dnes. Podle komentátora je největším problémem to, že se všeobecně známá mizérie ve vnímání zákonů, spravedlnosti a práva nelepší, nýbrž zhoršuje.

Foto: ČTK
Kauza Parkanová není kauza právní, nýbrž kauza politická a hlasování o vydání nemá dobré řešení, píše komentátor Mladé fronty Dnes. Podle komentátora je největším problémem to, že se všeobecně známá mizérie ve vnímání zákonů, spravedlnosti a práva nelepší, nýbrž zhoršuje. Každá další aféra tak nejen že rozmazává hranici mezi politikou a trestnými činy, nýbrž zkoumá, kam až je možné zajít. Vydání Vlasty Parkanové sice podle komentátora podpoří naději těch, kdo věří, že teď už se konečně začne vyšetřovat a soudit i nahoře, ale realita je jiná. Kauza je tak temná a zamotaná, že tomu podle komentátora může věřit jen hodně naivní člověk. Tato kauza tak není politickým úspěchem, ale jen dalším krachem, a jako vždy zase novým krokem za hranou. Ministr Kalousek má podle komentátora pravdu. Pro politický boj není třeba soudního jednání nebo rozsudků, stačí dostatečně vleklé vyšetřování, pikantní úniky do médií nebo nejasné informace, o to prý v kauze půjde především. Letadla, bohužel, jsou jen vedlejší okolnost.


Foto: ČTK
Vaše auto neexistuje, hlásá titulek Lidových novin. Kvůli zkolabovanému registru vozidel bombardují lidé ministerstvo dopravy stížnostmi. Řidič z jižní Moravy se například dozvěděl, že auto, které má doma v garáži, neexistuje. Jiná řidička zase zjistila, že majitelem jejího vozu je její čtyřletá dcera. Lidé také nemohou odjíždět na dovolené, místo toho musí čekat ve frontách na úřadech. K jednotlivým stížnostem už se přidali také dopravci. Jejich sdružení Česmad Bohemia tvrdí, že kvůli nefunkčnímu novému registru přicházejí o tisíce korun denně. Česmad proto podpoří případné žádosti firem o náhradu škod od státu. Nefunkční systém svazuje ruce také dopravní policii. Po silnicích se projíždí nepřihlášené vozy a jejich majitelům hrozí až tisícové pokuty. „V legislativě žádná výjimka není. Museli bychom tyto řidiče začít pokutovat,“ varuje šéf dopravní policie Leoš Tržil. Ministr Dobeš, který ještě v úterý tvrdil, že systém bude v pořádku během hodiny, proto kapituloval. Ve středu oznámil, že se úřady patrně vrátí ke starému registru. Také prohlásil, že dodavateli za práci nezaplatí a místo toho bude požadovat tvrdé smluvní sankce.


Podnikatelé záměrně okrádají lidi přes cestovní kanceláře. Informuje o tom deník Právo. I přesto, že provozovatelé cestovních kanceláří musí na svoje podnikání dostat koncesi, je stále možné obírat lidi o peníze na dovolenou, a to i opakovaně. Často tak činí turečtí, ale i čeští podnikatelé. Podle deníku Právo je běžnou praxí otevřít si po krachu jedné cestovní kanceláře kancelář jinou, vedenou třeba na milenku nebo manželku. Živnostenské úřady a ministerstvo pro místní rozvoj, jež udělují koncese, tedy povolení pro provozování cestovky, jsou proti tomu bezbranné. Pokud má oficiální předkladatel všechny doklady v pořádku, koncesi dostane. Podle ředitele odboru cestovního ruchu Aleše Hozdeckého také úřad nesmí vést seznam osob, které stojí za opakovanými krachy. „To by bylo něco jako černá listina, a to nesmíme. Kolik lidí takto koná, proto nevíme,“ dodává Hozdecký. Kromě otevírání cestovních kanceláří blízkými rodinnými příslušníky je běžná i změna jména. Například Kaisí Hanáfí figuroval v několika padlých cestovkách a poté jako Klaudiusz Kaiser-Helman přivedl ke krachu další.


Aktivista Jan Šinágl je stíhán za zpochybňování zločinů nacistů, píší Lidové noviny. Trestní oznámení na něj podle jeho slov podala Helena Vondráčková a její manžel Martin Michal, prý kvůli tomu, že se zastával Marty Kubišové, se kterou se manželé soudili kvůli zrušenému turné skupiny Golden Kids. Obvinění na Šinágla podala Vondráčková s Michalem kvůli dvěma článkům, které aktivista uveřejnil loni na svých webových stránkách. V těch měl zpochybňovat zločiny nacistů proti českému národu na území protektorátu v období heydrichiády. Ve svých článcích například Šinágl píše, že atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha narušil pohodlnou českou kolaboraci. Kromě zpěvačky a jejího manžela na aktivistu podal trestní oznámení také někdejší poslanec Bohuslav Hubálek. Šinágl ale odmítá, že by nacisty jakkoli ve svých příspěvcích velebil. „Je to samozřejmě nesmysl,“ sdělil Lidovým novinám.


Lídr českého petrolejářského trhu Benzina nevymění svoje červené logo za symbol polského orla. Píší o tom Hospodářské noviny. Polský koncern PKN Orlen, který od roku 2005 ovládá Unipetrol, a tedy i Benzinu, tak upustil od záměru sjednotit označení čerpacích stanic v Česku se svou domácí dominantní značkou. Z testu, při kterém Orlen zjišťoval zájem řidičů o případnou změnu názvu, vyšla Benzina jako vítěz. Test, ve kterém bylo sedm benzinek vybaveno logem i barvami polských značek Orlen a Star, totiž nepřinesl kýžené prodejní výsledky. Těchto sedm čerpacích stanic už svůj název zpátky měnit nebude, ostatních 330 stanic si ponechá jméno Benzina a Benzina Plus. Benzina však od značky Orlen a Star převezme aspoň úspěšný koncept rychlého občerstvení Stop Café. Benzina má v Česku nejrozsáhlejší síť a prodává i nejvíce nafty a benzinu na trhu. Do modernizace, která dostala některé její stanice na úroveň dražších sítí typu Shell nebo ÖMV, už Unipetrol investoval 1,3 miliardy korun. Značka vznikla už v roce 1958 a její název se postupně vžil jako obecné označení pro čerpací stanice. Některé průzkumy uvádějí, že je Benzina mezi českými řidiči nejoblíbenější.


Brigád je v Česku málo, studenti mají větší šanci v Evropě, píše deník Právo. Nabídky práce klesají díky krizi u nás i v zahraničí, najít sezónní práce je však pořád snazší za hranicemi naší země. Studenti si navíc mohou procvičit cizí jazyk a také víc vydělat.

„Největší propad v nabídce byl mezi lety 2007 a 2008, troufnu si říct, že to šlo až o třetinu dolů. Každý další rok to mohlo být o pět až deset procent méně,“řekl Právušéf agentury Student René Kuchár. Nejvíc brigád je k mání v předvánoční době a také o prázdninách, kdy si firmy hledají náhrady za svoje zaměstnance na dovolené. U agentury, která brigádnická místa zprostředkovává, by si pak zájemci o práci měli pohlídat, zda disponuje licencí ministerstva práce. Klienti by také měli zbystřit v případě, že si agentura řekne o poplatek. Zakázány jsou také jakékoli srážky ze mzdy. Úřad práce v České republice ve spolupráci s některými zeměmi Evropské unie poskytuje informace o brigádách v Evropě například na webových stránkách www.eures.cz nebo na www.eures.europa.eu.


Poslanci chtějí prosadit novelu zákona o anonymním dárcovství. Informuje o tom Mladá fronta Dnes. Pokud by se Marku Bendovi (ODS), Jaroslavu Plachému (ODS) a Jitce Chalánkové (TOP 09) podařilo novelu prosadit, matriky by povinně vedly evidenci dětí, které se narodily díky umělému oplodnění, včetně identity dárce a jeho adresy. „Chceme zabránit incestům,“ vysvětluje Marek Benda. Dětí, kterým je víc než 18 let a které byly počaty díky dárcovskému programu, je ale v České republice pouze 250. Kdyby byla novela zákona schválena, všechny děti počaté ze zkumavky by tak čekalo překvapení: rodiče by jim měli prozradit tajemství jejich početí a říct, že si smějí zajít na matriku zažádat o údaje o svého biologického rodiče. „Je to nesmysl. Způsobí to rodinné tragédie,“ říká Tonko Mardešic z kliniky Pronatal. Také existuje obava, že žádný dárce nebude chtít dát své pohlavní buňky a tím riskovat, že ho budou chtít jeho potomci v budoucnu poznat. Díky metodám umělého oplodnění se u nás ročně narodí až 10 tisíc dětí, díky dárcovství pohlavních buněk je jich počato asi 20.