Jihočeský hejtman: S Temelínem pomůžeme, jen když budou peníze na dopravu
Jihočeský hejtman Jiří Zimola tvrdě zatlačil na českou vládu. Požaduje dostavbu klíčových komunikací v regionu, jako je dálnice D3, tranzitní železniční koridor a rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska. Pokud vláda potřebné prostředky nevyčlení, nepodpoří kraj dostavbu jaderné elektrárny Temelín.
"Jihočeský kraj prozatím ve všech svých prohlášeních podporoval dostavbu Temelína. Já musím říci, že ji podporujeme i nadále. Uvědomujeme si, že z hlediska energetických potřeb České republiky v nejbližších desítkách let je prostě dostavba Temelína nezbytností. My jen chceme, jako Jihočeši a jihočeští politici, aby byly konečně naplněny sliby, které nám všechny vlády - počínaje možná vládami ze začátku 90. let dávají a které hovoří o tom, že je-li v jižních Čechách umístěna jaderná elektrárna Temelín, pak je také potřeba, aby jižní Čechy nezaostávaly za ostatními regiony v napojení na dálniční síť. My jsme opravdu jediným krajem, který dnes nemá dálnici, i když jsme druhý nejrozsáhlejší kraj."
Hejtman oznámil, že předpokládá, že o vypadnutí projektů z plánu Evropské komise vědeli nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, tak i premiér a ministr dopravy. Podle svých slov nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu. Souhlas s dostavbou Temelína dal totiž kraj už v roce 2009 s tím, že se zlepší infrastruktura."My jsme právě podmínili podporu Jihočeského kraje ve všech formách schvalovacího procesu i tím, že Jihočeský kraj z toho v uvozovkách něco bude mít. Já doufám, že Jihočeský kraj právě má své oprávnění požadavky. Je-li tímto oprávněným požadavkem vybudování dálnice D3, rychlostní komunikace R3 nebo R4 a IV. tranzitní železniční koridor, jsou to veřejně prospěšné stavby, které slouží nejen Jihočechům."
Ministerstvo dopravy oznámilo, že výstavbu potřebných komunikací příští rok nezastaví. Bude na ně třeba hledat peníze v jiných evropských programech. Pokračuje ministr dopravy Pavel Dobeš."Bude možné komunikaci D3 financovat z evropských zdrojů. Druhá věc je, že samozřejmě na úrovni vlády budeme hledat cestu, jakým způsobem dostává tomu, že D3 bude v dohledné době naplánována i včetně obchvatu Českých Budějovic a potom protažení na česko-rakouskou hranici. Podmiňovat to, jestli bude Temelín nebo D3, to v tuto chvíli odmítám a myslím si, že je třeba o tom debatovat."
Ke slibu financování z jiných evropských zdrojů hejtman Jiří Zimola dodal:
"Rozhodně je to pro mě skvělá zpráva. Já jen chci říct, že takových zpráv o tom, jak se financování dálnice D3 nezastaví, už jsme za poslední roky slyšeli nespočet. Zatím jsme se dočkali ze zhruba 180-kilometrového úseku až třeba z Prahy na Dolní Dvořiště, tedy k napojení na rakouskou dálniční síť, přibližně dvaceti kilometrů. Čili při tomhle tempu se toho dožijeme či vlastně nedožijeme za nějakých sto let. Takže je to pro nás skvělá zpráva, ale prosil bych, aby rychleji to financování probíhalo."
Na stavbu dálnice D3 příští rok ministerstvo uvolní zhruba tři miliardy korun. Celkové náklady se přitom odhadují asi na 50 miliard korun. Další asi tři miliardy korun půjdou na modernizaci železničního koridoru. Dostavbu dálnice na jihu Čech označil jako prioritu na setkání v Linci také prezident Václav Klaus. Ten v úterý řekl, že se jedná o daleko důležitější téma, než jaderná elektrárna Temelín. Proti jaderné elektrárně protestovali hornorakouští aktivisté.