Přehled tisku
Projekty sociálního inženýrství mají často úplně opačné výsledky než jejich strůjci zamýšleli. Jeden takový teď sledujeme, píše autorka Sloupku Lidových novin. Uvolnění regulovaných nájmů. Tržní nájmy v některých místech už jsou totiž nižší než nájmy regulované. Ten rozdíl se nejspíš bude ještě prohlubovat.
Projekty sociálního inženýrství mají často úplně opačné výsledky než jejich strůjci zamýšleli. Jeden takový teď sledujeme, píše autorka Sloupku Lidových novin. Uvolnění regulovaných nájmů. Tržní nájmy v některých místech už jsou totiž nižší než nájmy regulované. Ten rozdíl se nejspíš bude ještě prohlubovat. W éře rekordní prosperity a levných hypoték se nastavěla spousta bytů. Mnozí lidé si je koupili jako na první pohled výhodnou investici čekajíce, že nájmy přece musí trvale růst. Teď mají problém sehnat nájemníky, takže jdou s cenou dolů.
Loni zemřelý ústavní soudce Vojtěch Cepl, původní profesí bytový právník, který se sérií nálezů marně snažil politiky donutit k ukončení bytového apartheidu, by měl radost. Jako bytostný ekonomický liberál si ironičtější konec regulovaných nájmů v Čechách nemohl přát, uzavírá autorka Sloupku Lidových novin.
Libor Ambrozek rozdával jako ministr životního prostředí za KDU-ČSL nestandardní cestou dotace, často neprůhlednou formou ministerských výjimek. Během čtyř let v ministerské funkci, tedy v letech 2002 až 2006, udělil přes 400 výjimek za více než pět miliard korun. To odpovídá dvěma ročním rozpočtům Státního fondu životního prostředí (SFŽP), který dotace vyplácí, uvedly Hospodářské noviny. Vyjádření Ambrozka se listu nepodařilo získat. "Jeho nástupce Petr Kalaš nedal žádnou. Martin Bursík dal výjimky v řádu jednotek a já také,"řekla deníku bývalá ministryně životního prostředí a současná náměstkyně Rút Bízková.
Peníze mohl Libor Ambrozek posílat, kam se mu zachtělo, dotace nemusel s nikým konzultovat. Jím schválené projekty jen stačilo dát radě fondu na vědomí. Tím se však systém dotací stal nepřehledným, píše deník. Bývalý šéf SFŽP Andrej Mudray listu řekl, že udílení výjimek byla běžná praxe. "Mnoho poslanců si tehdy říkalo výjimku semhle nebo támhle. Ministr (Ambrozek) se jim snažil vyhovět, protože nechtěl mít ve sněmovně potíže a potřeboval podporu pro své návrhy," dodal Mudray. Podle Hospodářských novin má Libor Ambrozek ještě jeden problém. Na ministerstvu se totiž obklopil lidmi napojenými na dotační firmu Star, která zpracovává žádosti o evropské i národní dotace. Mimo jiné i o dotace z fondu životního prostředí.
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce svěřit stavbu čtyř důležitých silnic, na jejichž stavbu stát nemá peníze, soukromým firmám a po francouzském vzoru je pak nechat i vybírat mýtné. Jeho výši by však stát mohl ovlivnit. Uvedla to Mladá fronta Dnes. Podle listu jde o opravu dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, o severní část pražského okruhu, silnici R35 mezi Mohelnicí a Opatovicemi nad Labem a dálnici z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic včetně obchvatu. Dohromady jde o stavby za desítky miliard korun. Soukromé dálnice jsou součástí prvního Bártova pánu dopravních staveb, které by v Česku v dalších čtyřech letech měly vzniknout. Řidičům by cestování po těchto dálnicích zdražilo.
Podle ministra Bárty je možné, že by se výše mýta odvíjela podle regionů, jako je to například ve Francii. Čím bohatší kraj, tím vyšší ceny. Stát zatím technicky nemá naplánováno, zda budou současně platit dálniční známky, nebo se bude platit jen podle ujeté vzdálenosti. Není ani jisté, kolik soukromníků se do takového projektu bude chtít zapojit. V cizině totiž stát takovým firmám platby garantuje. Ministr Bárta Mladé frontě Dnes zároveň sdělil, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale stále chybí 30 až 40 miliard korun," uvedl Vít Bárta.O titul Ph.D. z plzeňských práv nepřijde advokát Eduard Bruna, bývalý šéf akademického senátu fakulty Daniel Telecký ani advokát a společník v kanceláři Milana Kindla Ondřej David. S odvoláním na důvěryhodný zdroj to napsal deník Právo. Telecký, David i Bruna patří do skupiny devíti držitelů velkého doktorátu, s nimiž Západočeská univerzita zahájila správní řízení. Podle listu všem třem vytýkala škola především chybějící práce v databázi fakulty a nedostatečnou publikační činnost. Oba nedostatky už ale všichni tři odstranili, doložili publikační činnost a odevzdali i chybějící práce.
Podle zdroje listu s nimi proto rektorát v nejbližších dnech oficiálně správní řízení zastaví. Správní řízení podle listu pokračuje u zbylých šesti podezřelých držitelů titulu. Patří mezi ně někdejší náměstek policejního prezidenta Jan Brázda, u něhož chce prý vedení univerzity počkat, jak dopadne správní řízení o odebrání jeho titulu Mgr. U dalšího Kindlova kolegy z advokátní kanceláře a někdejšího pedagoga z práv Jana Suchého vedení univerzity stále postrádá důkaz jeho publikační činnosti, která je nutná pro získání titulu. Suchý údajně tvrdí, že často a hodně publikoval v zahraničí, prý ale dosud nedodal podklady, píše deník Právo.Pasažéři by v budoucnu mohli přes mobil kontrolovat pražské taxikáře, jestli nešidí. Cestující budou mít možnost přímo na telefonu sledovat, zda se údaj liší od těch na taxametru v autě. Nápad vymyslela česká firma ET Netera a nabídla jej magistrátu za 1,7 milionu korun. Pro veřejnost by měla být aplikace ke stažení zdarma, píší Hospodářské noviny. "Ten nápad zní skvěle,"řekl deníku náměstek primátora Rudolf Blažek. Neuvedl ale, kdy a zda magistrát smlouvy s firmou podepíše. Předseda Odborového sdružení taxi Pavel Jelínek doplnil, že se novince nebrání. Podobná služba dosud nikde v Evropě nefunguje. Také nikde v Evropě nemají taxikáři tak špatnou pověst, píše list. "Chtěli jsme dát lidem zadarmo do ruky nástroj, podle nějž se dá poznat, zda je taxikář nešidí. Sami máme špatné zkušenosti, když se nás zahraniční klienti ptají, zda je v pořádku platit za cestu z letiště do Dejvic 2000 korun,"řekl deníku výrobní a technologický ředitel ET Netera Jiří Štěpán. Aplikace využívá spojení telefonu s navigací GPS. Virtuální taxametr budou moci používat lidé, kteří mají iPhone, iPad nebo iPod, případně majitelé takzvaných "chytrých" telefonů se systémy Android nebo Symbian.
Hokejový klub Pardubic si před pátečním startem extraligy udělal nemilou reklamu. Vedení domácí soutěže přiznalo, že mistr poslední sezony zničil při jarních oslavách pohár pro vítěze, píší na titulní straně Lidové noviny. V devastaci trofeje má prý prsty hlavně Dominik Hašek, legendární gólman, který začal tuto sezonu v Kontinentální hokejové lize za moskevský Spartak. "Například na podstavci byly vytrhané štítky se jmény předchozích vítězů. Je to zneuctění," zlobí se podle listu Stanislav Šulc, šéf ligy. Pardubice musely uhradit pokutu 150 tisíc korun i proto, že nezničily trofej poprvé. Před pěti lety ji nebylo možné ani opravit a vyráběla se kopie, uzavírají Lidové noviny.