Přehled tisku

0:00
/
0:00

Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získávají propojené společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Na nesrovnalosti upozornila i Bezpečnostní informační služba (BIS), podle níž se firmy na zakázkách domlouvají dopředu.

Zakázky na projektování železničních staveb, které zadává stát, nejčastěji získávají propojené společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Na nesrovnalosti upozornila i Bezpečnostní informační služba (BIS), podle níž se firmy na zakázkách domlouvají dopředu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom nevidí nic divného, odborně způsobilých firem je prý na trhu málo. Deník uvedl, že z deseti největších zakázek zadaných za poslední dva roky Správou železniční dopravní cesty celkem osm vyhrály firmy Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Z téměř 1,5 miliardy korun získaly buď samy, nebo ve sdružení s jinými společnostmi zakázky v hodnotě 1,27 miliardy korun. Velmi často byla jedna z těchto dvou firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezilo konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Odhadovaná cena byla navíc velmi často shodná s vysoutěženou. "Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě,"řekl bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák. BIS ve své výroční zprávě za loňský rok uvedla, že se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve zprávě. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally na výsledcích zakázek není nic zvláštního, podobné zkušenosti prý mají i v jiných evropských zemích. "Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," uvedl Halla. Zástupci firmy Sudop, která vloni vydělala 145 milionů korun a sto milionů si rozdělila na dividendách, na dotazy MfD neodpověděli.


Ministerstvo financí chce upravit zákon omezující zásoby kuřiva před zvýšením daně. Přichystalo plán na úplné zrušení regulace předzásobení výrobců a dovozců cigaret, které je běžným jevem před ohlášeným zvyšováním spotřební daně. Informují o tom Hospodářské noviny. Výrobci cigaret jsou proti a požadují, aby jim stát i nadále výrobu na sklad omezoval. Ministerstvo si od tohoto kroku slibuje snížení administrativních nákladů a odstranění diskriminace mezi výrobci cigaret a výrobci jiného zboží, které je také zatíženo spotřební daní, tedy pohonných hmot, lihovin a piva. V současné době mají výrobci cigaret pevně stanovený limit, kdy mohou začít dodávat na sklad cigarety polepené kolky, jež nakoupili ještě za předchozí nižší daň. Limit jim to umožňuje dělat s předstihem maximálně tři měsíce před datem, od kdy se zvyšuje spotřební daň. Zásoby pak dodávají na trh ještě dlouhé měsíce poté, co již platí daň vyšší, například v roce 2008 to trvalo téměř 10 měsíců. Stát tak přichází o stamiliony korun, píše se v HN. Výrobci cigaret, kteří jsou druhým největším plátcem spotřební daně a loni přispěli asi 40 miliardami korun, však se zrušením regulace nesouhlasí. Argumentují tím, že stát kvůli velkému předzásobení vybere v daném roce na spotřební dani méně, než plánoval, a má proto tendenci zvýšit daň znovu a co nejdříve. Ministerstvo financí navrhlo od ledna 2012 zvýšit spotřební daň z tabáku, cena krabičky cigaret by se tak zvýšila zhruba o dvě koruny. Státní rozpočet by měl změnou daně získat v roce 2012 navíc zhruba 2,4 miliardy korun, uzavírají HN.


V nevyhovujících hygienických podmínkách, bez tekoucí vody a s jediným suchým záchodem pro 20 táborníků, žili účastníci dětského tábora v Rudolfově u Liberce. Děti měly původně bydlet v penzionu Česká chalupa, jak se ale později ukázalo, ve skutečnosti přebývaly o kus dál ve starém a několik let neobývaném objektu Lesů ČR. Případ budou prošetřovat na podnět rodičů i policie hygienici, uvádí deník Právo. "Organizátor nás uvedl v omyl. Nečekal jsem, že dceru posíláme do tříhvězdičkového hotelu, ale tam to vypadá jako obydlí bezdomovců,"řekl Právu rozzlobený otec osmileté dcery Martin Kejklička, který dceru ihned odvezl domů. "Neteče tam voda, tak si děti čistily zuby u potoka. Dvě desítky táborníků měly k dispozici jeden suchý záchod, který ani nebyl u objektu, takže se tam v noci bály," doplnil. Na kontrolu tábořiště se vydal poté, co se dozvěděl, že si jedni rodiče svého potomka z Rudolfova po několika dnech odvezli. Nebyli jediní, což potvrdil i organizátor tábora Zdeněk Sládek. "Několik dětí skutečně předčasně odjelo. Byly na táboře poprvé a stýskalo se jim," předložil svoji verzi Sládek. Výtkám k výběru objektu se nijak nevyhýbá. "Byla to chyba. Vzhledově jsou ty budovy skutečně nic moc, ale pokoje jsou vybavené standardně. Děti spí na palandách a nafukovacích postelích," tvrdí říká muž, který, jak sám říká, tábory pořádá 35 let. Ostatní děti jsou podle něj na táboře spokojené, jídlo a hygiena je podle něj dostatečná. Jak je to opravdu, prověří liberečtí hygienici. "Podle fotografií od rodičů to vypadá, že tam asi nebude vše po hygienické stránce v pořádku. Naši pracovníci se pokoušeli již dvakrát provést místní šetření, oplocený objekt byl však prázdný," vysvětluje mluvčí liberecké krajské hygienické stanice Zuzana Balašová. Ujišťuje, že kontrola se uskuteční v dalších dnech, kdy se děti do objektu vrátí. Zbylých 11 dětí se totiž před několika dny z Rudolfova přesunulo do Kunratic u Cvikova na Českolipsku. Podle Sládka byl přesun předem plánovaný, píše Právo.


Marek Šnajdr,  foto: ČTK
Praha 5 prodala bývalému náměstkovi z ministerstva zdravotnictví a novému poslanci ODS Marku Šnajdrovi před pěti lety velmi výhodně půdní byt na Smíchově. Časopis Týden ve svém novém vydání uvedl, že Šnajdr za něj zaplatil 661.000 korun, ačkoliv podle odborníků na reality mohla radnice byt prodat minimálně dvakrát dráž. Budoucí mezonetový byt o velikosti 101 metrů čtverečních byl podle dokumentace, kterou má Týden k dispozici, teprve rozestavěný. Patří k němu sušárna v suterénu domu, pozemek a zahrada. Šnajdr uvedl, že půdní prostor "vysoutěžil ve veřejné soutěži za tržní cenu" a za metr čtvereční zaplatil 6500 korun. Podle Adély Hybler Majerové z realitní skupiny Sting byla tehdy ale tržní cena zhruba dvakrát vyšší. "Metr čtvereční nezrekonstruované půdy se tehdy na Smíchově pohyboval v ceně kolem 12.000 korun. Dnes by to bylo kolem 15.000," uvedla. Po rekonstrukci podle ní majitel navíc vydělá, cena stometrového mezonetového bytu na Smíchově je přes pět milionů korun. Návrh na prodej bytu podle Týdne předložil kontroverzní smíchovský starosta Milan Jančík (ODS), který byl za aféry s privatizacemi bytů několikrát opakovaně kritizován. Jančík se k prodeji týdeníku nevyjádřil. Minulý měsíc se ale rozhodl rezignovat ke konci července na svou funkci v čele městské části. Odstoupit chce i z funkce předsedy oblastní organizace ODS v Praze 5. Jako důvod uvedl to, že nechce být brzdou ODS. Volání po jeho odstoupení z funkce požadovali v posledních týdnech nejen opozice a část ODS v Praze 5, ale také občanští demokraté z pražského vedení. Vyčítali mu, že kvůli své kontroverzní pověsti ubírá ODS voličské hlasy, uzavírá časopis Týden.


Tendr na prodej reklamního času České televize (ČT), který stanice vyhlásila minulý týden, má první dva předběžné zájemce. Mediální zastupitelství Media Master, které je současným prodejcem času ČT, a At Media potvrdily, že si vyzvednou dokumentaci k výběrovému řízení. Píše to deník E15. Přihlášky do tendru, jehož hodnota činí 195 milionů korun bez daně z přidané hodnoty, se podávají do 30. srpna. "Konečné rozhodnutí, zda se tohoto řízení zúčastníme, přijmeme až po důkladném prostudování dokumentace," uvedl ředitel Media Master Ivan Hyžák. Podobně se vyjádřil i Štěpán Wolde z At Media, která prodává inzertní čas menších televizních kanálů jako Óčko, AXN, HBO nebo Film+. Reklamní prostor ve vysílání ČT dosud prodávala agentura ARBOmedia, což je nynější Media Master. Její provize se podle E15 pohybovala okolo 60 milionů korun za rok, letos jí ale končí smlouva. "Předmětem veřejné zakázky je zastupování České televize na mediálním trhu při prodeji reklamního prostoru ve vysílání ČT a na teletextových stránkách, popřípadě v elektronickém programovém průvodci ČT," píše se v Informačním systému o veřejných zakázkách. Česká televize loni podle své výroční zprávy měla z reklamy výnosy 469,3 milionu korun. Proti předchozímu roku to byl pokles o bezmála 270 milionů korun a bylo to také o 285,7 milionu méně, než předpokládal plán výnosů z reklamy, zakončuje svůj článek E15.